Programma editie 2021
A
Al-Ahlam al-Mumkinna (Permissible Dreams)
Atteyat Al-Abnoudy
Al-Ahlam al-Mumkinna schetst het leven van Oum Said, een boerin in een klein stadje aan het Suezkanaal. Hoewel ze
niet kan lezen of schrijven, is deze vrouw voor haar familie
de econoom, dokter en toekomstplanner die droomt zover
“de limieten van haar mogelijkheden” reiken.
Al-Sandawich (The Sandwich)
Atteyat Al-Abnoudy
Al-Sandawich schetst de dagelijkse leef- en werkomstandigheden van kinderen in Abnoud, een plattelandsdorp 600 km ten zuiden van Caïro waar de toeristentreinen
richting het zuiden van Egypte doorheen passeren zonder
halt te houden.
B
Beyrouth, jamais plus (Beirut, Never Again)
Jocelyne Saab
In wat het eerste deel van Saabs “Beiroet trilogie” zou worden, vermengen geschut en gezang zich met een poëtische voice-over van de Libanese schrijver en schilder Etel Adnan, die ook een tekst schreef voor Lettre de Beyrouth.
Beyrouth, ma ville (Beirut, My City)
Jocelyne Saab
In Beyrouth, ma ville keren Saab en haar medewerker, de toneelschrijver en regisseur Roger Assaf, na de invasie van Israël in 1982 terug naar wat nog slechts een schim van haar voormalige thuis is.
Bihar al-'Attash (Seas of Thirst)
Atteyat Al-Abnoudy
In Bihar al-’Attash ruilt Al-Abnoudy het zuiden van Egypte een keer voor het noordelijke landsgedeelte waar ze zich
richt op gemeenschappen nabij de zoutmeren van El
Borrolos tijdens een verraderlijke droogte.
E
F
Les femmes palestiniennes (Palestinian Women)
Jocelyne Saab
Palestijnse vrouwen, de vaak vergeten slachtoffers van het Israëlisch-Palestijns conflict, krijgen hier een stem door Jocelyne Saab. Een nooit uitgezonden opdracht van Antenne 2.
H
Husan al-Tin (Horse of Mud)
Atteyat Al-Abnoudy
In haar eerste film, gemaakt met een heel klein budget en geleend materiaal, schetst Atteyat Al-Abnoudy het basisproces achter het vervaardigen van leemblokken langs de
Nijloevers.
I
Iqa' al-Haya (Rhythm of Life)
Atteyat Al-Abnoudy
Deze prachtige afbeelding van het dagelijkse boerenleven ontvouwt zich volgens de discrete
en diepmenselijke aanpak die de filmmaker kenmerkt.
L
Leila wal Zi'ab (Leila and the Wolves)
Heiny Srour
Een film die het geloof in het geweer in vraag stelt. De beelden worden voortgestuwd door de zoektocht naar
de politieke en historische identiteit van de vrouw in
het Midden-Oosten.
Lettre de Beyrouth (Letter from Beirut)
Jocelyne Saab
Drie jaar na het begin van de Libanese burgeroorlog, keert Jocelyne Saab terug naar een Beiroet dat onherroepelijk veranderd is.
M
Madinat Al-Mawta (Egypt, City of the Dead)
Jocelyne Saab
Een portret van de stad van de doden, een bewoond kerkhof dat zich als een levende schandvlek of slecht geweten aan de rand van Caïro’s publieke stortplaats situeert.
O
OotS - Assia Djebar 1
Een voorstelling in het kader van Out of the Shadows / Courtisane festival.
OotS - Assia Djebar 2
Een voorstelling in het kader van Out of the Shadows / Courtisane festival.
OotS - Atteyat Al-Abnoudy 1
Een compilatie van korte films in het kader van Out of the Shadows / Courtisane festival.
OotS - Atteyat Al-Abnoudy 2
Een compilatie van korte films in het kader van Out of the Shadows / Courtisane festival.
OotS - Heiny Srour 1
Een voorstelling in het kader van Out of the Shadows / Courtisane festival.
OotS - Heiny Srour 2
Een voorstelling in het kader van Out of the Shadows / Courtisane festival.
OotS - Jocelyne Saab 1
Een compilatie van korte films in het kader van Out of the Shadows / Courtisane festival.
OotS- Jocelyne Saab 2
Een compilatie van korte films in het kader van Out of the Shadows / Courtisane festival.
S
U
Ughniyat Touha al-Hazina (Sad Song of Touha)
Atteyat Al-Abnoudy
Ughniyat Touha al-Hazina, een portret van de straatartiesten in Caïro en in vele opzichten de zusterfilm van Husan al-Tin, is Al-Abnoudy’s tweede film en afstudeerwerk aan
de filmschool in Caïro.