Programma editie 2021
S
Sway A Way (Sway A Way)
Margarita Maximova
In Sway A Way, worden de beelden van een smartphone die uit een vliegtuig valt, of van GoPro camera’s die verloren in een oceaan drijven, door rivieren tuimelen of opgepikt worden door vogels, samengebracht in een filmische draaikolk.
Swollen Stigma
Sarah Pucill
Vrouwelijkheid als constructie wordt verkend in een lesbische context waarbinnen een lesbische symbolische beeldtaal gecreëerd wordt.
T
Terminals
Sandra Lahire
Terminals belicht de lichamelijke kwetsbaarheid van vrouwen in de techno-patriarchale cultuur doorheen een filmische exploratie van de werkomstandigheden van vrouwelijke arbeiders in kerncentrales.
This day won’t last
Mouaad el Salem
Een dag die ook een leven kan zijn. Een jonge man die ook een oudere vrouw kan zijn. Een nachtmerrie die ook een droom kan zijn. In Tunesië terwijl het ook elders kan zijn: op de grens tussen de noodzaak en de angst om te filmen, de noodzaak en de angst voor de revolutie, is ...
U
Ughniyat Touha al-Hazina (Sad Song of Touha)
Atteyat Al-Abnoudy
Ughniyat Touha al-Hazina, een portret van de straatartiesten in Caïro en in vele opzichten de zusterfilm van Husan al-Tin, is Al-Abnoudy’s tweede film en afstudeerwerk aan
de filmschool in Caïro.
Untitled
Joanna Piotrowska
De visuele taal van de Untitled films van Joanna Piotrowska construeert een soort non-verbaal lichamelijk alfabet. Agressieve en afschermende poses werken op elkaar in, subjectieve strijdgebaren vervagen met bredere narratieven van conflict.
Uranium Hex
Sandra Lahire
Deze film, die een kaleidoscopisch assortiment aan experimentele technieken gebruikt, onderzoekt de uraniummijnbouw in Canada en de verwoestende effecten ervan op zowel het leefmilieu als de vrouwen die in de mijnen werken.
Usuzumi no sakura (The Cherry Tree with Gray Blossoms)
Sumiko Haneda
Sumiko Haneda is een van Japans meest prominente documentaire filmmakers en een van de weinige vrouwen die er werkzaam waren in de non-fictiefilm tijdens de naoorlogse periode.
V
Vedo rosso (I See Red)
Adrian Paci
Vedo rosso is een polyfonische compositie voor kleur en stem die de drie narratieve lijnen van isolatie, dwang en negatie met elkaar verweeft en zowel ruimtelijke als interne (fysieke, psychologische, individuele en collectieve) beperkingen en het verlangen om die te ...
W
Who does the Earth Think It Is? (Becoming Fire)
Elke Marhöfer
Deze film begint met het volgen van mijn hond in onze, na een door bosbrand verschroeide, boomgaard in Sicilië. Het is zomer, en branden ontstaan dan – niet steeds vanzelf. Uit mijn kindertijd herinner ik me gesprekken van mijn vader met andere landbouwers uit de buurt over de ...
С
Соло (Solo)
Konstantin Lopushansky
Lopushansky's afstudeerfilm focust op een paar uur in het leven van een solomuzikant gedurende het beleg van Leningrad tijdens de Tweede Wereldoorlog.