Titus Leber

Anima - Symphonie phantastique (Anima)

Regisseur Titus Leber Met Mathieu Carrière, Charo López, Bruno Anthony
Editie 1987
85' - 1981 - Mysterie, Drama - Taal: Duits
Anima is de benaming voor de eeuwig on­bereikbare vrouw die ingebouwd zit in elke man en die zijn beeld van de perfekte vrouw gestalte geeft. In zijn zoektocht naar dit ideaal, dat afwisselend de vorm aanneemt van een maagd, een hoer, moeder, heilige, heks en femme fatale, zwerft een jonge man, typisch exponent van martelaar-vrijgezel, doorheen land­schappen van de geest die hem van het romantisch naar het industrieel bewustzijn voeren . Daar , in de irrëele wereld van de vrijgezel, heeft de op papier afgedrukte en reproduceerbare vrouw elke rëele relatie tussen de sexen afgeschaft. In deze emo­tionele dorheid en onder leiding van de sfinx van het industriële tijdperk -half vrouw, half machine -beweegt deze maatschappij, die liefde door agressie vervangt, onvermijdelijk naar zelfvernie­tiging . Enkel een geestelijke overleeft de grote oorlog. Om de dreigende macht van de vrouw in de ruïnes van de wereld van de vrijgezel af te wenden , bezweert hij in een apocalyptisch visioen de opstanding van oorlogshelden uit alle tijden. Bedreigd door een gigantische slinger die alles voor eeuwig kan scheiden, zijn «heksen» en gekloonde soldaten verwikkeld in een « strijd van de sexen » . In deze visionnaire mythe van de vrijgezellenmachine wordt een link geslagen tussen de schepping van de Symphonie Fantastique (1830) en de voltooiing van Het Grote Glas (1920). Als representanten van de typische eenzaam­heid van de vrijgezel voeren Rector Ber­lioz en Marcel Duchamp een gesprek over het eeuwig vrouwelijke en de kunst. Het opvallend gebruik van dubbele -elkaar overlappende -beelden in deze film volgt de uit de literatuur bekende «stream-of-consciousness» techniek in de drama­turgie: de twee beelden werken op elkaar in als de relatie tussen realiteit en ge­dachte. Zo worden ze mentale beelden die als een muzikale polyfonie een compositie vormen. Sommige beelden zijn multiple images , tot 72 beelden over elkaar . Daar­mee is Anima een visionnair, soms hal­lucinant poeem over « das ewig Weib­liche » dat elke man in innerlijke wanhoop doet ondergaan. (wp)

Image gallery

6aab32e8 206b 4056 86c4 74c8a82719fb

Generiek

Regisseur

Titus Leber

Met

Mathieu Carrière, Charo López, Bruno Anthony

Cinematograaf

Mike Gast

Producent

Fritz Buttenstedt, Herbert G. Kloiber

Meer informatie

Taal

Duits

Productielanden

Oostenrijk, West-Duitsland

Jaar

1981