- ...
- home
- film
- anima - ...
Titus Leber
Anima - Symphonie phantastique (Anima)
Regisseur
Titus Leber
Met
Mathieu Carrière, Charo López, Bruno Anthony
Editie 1987
85'
-
1981
-
Mysterie, Drama
-
Taal:
Duits
Anima is de benaming voor de eeuwig onbereikbare vrouw die ingebouwd zit in elke man en die zijn beeld van de perfekte vrouw gestalte geeft. In zijn zoektocht naar dit ideaal, dat afwisselend de vorm aanneemt van een maagd, een hoer, moeder, heilige, heks en femme fatale, zwerft een jonge man, typisch exponent van martelaar-vrijgezel, doorheen landschappen van de geest die hem van het romantisch naar het industrieel bewustzijn voeren . Daar , in de irrëele wereld van de vrijgezel, heeft de op papier afgedrukte en reproduceerbare vrouw elke rëele relatie tussen de sexen afgeschaft. In deze emotionele dorheid en onder leiding van de sfinx van het industriële tijdperk -half vrouw, half machine -beweegt deze maatschappij, die liefde door agressie vervangt, onvermijdelijk naar zelfvernietiging . Enkel een geestelijke overleeft de grote oorlog. Om de dreigende macht van de vrouw in de ruïnes van de wereld van de vrijgezel af te wenden , bezweert hij in een apocalyptisch visioen de opstanding van oorlogshelden uit alle tijden. Bedreigd door een gigantische slinger die alles voor eeuwig kan scheiden, zijn «heksen» en gekloonde soldaten verwikkeld in een « strijd van de sexen » . In deze visionnaire mythe van de vrijgezellenmachine wordt een link geslagen tussen de schepping van de Symphonie Fantastique (1830) en de voltooiing van Het Grote Glas (1920). Als representanten van de typische eenzaamheid van de vrijgezel voeren Rector Berlioz en Marcel Duchamp een gesprek over het eeuwig vrouwelijke en de kunst. Het opvallend gebruik van dubbele -elkaar overlappende -beelden in deze film volgt de uit de literatuur bekende «stream-of-consciousness» techniek in de dramaturgie: de twee beelden werken op elkaar in als de relatie tussen realiteit en gedachte. Zo worden ze mentale beelden die als een muzikale polyfonie een compositie vormen. Sommige beelden zijn multiple images , tot 72 beelden over elkaar . Daarmee is Anima een visionnair, soms hallucinant poeem over « das ewig Weibliche » dat elke man in innerlijke wanhoop doet ondergaan. (wp)
Image gallery
Generiek
Regisseur
Titus Leber
Met
Mathieu Carrière, Charo López, Bruno Anthony
Cinematograaf
Mike Gast
Producent
Fritz Buttenstedt, Herbert G. Kloiber
Meer informatie
Taal
Duits
Productielanden
Oostenrijk, West-Duitsland
Jaar
1981