FFG Sessions met Eiko Ishibashi

Eiko Ishibashi FFG Sessions 2
Nieuws 04 okt 2023
Met zijn 50ste verjaardagseditie voor de deur, en volledig in lijn met zijn muzikale DNA, lanceert Film Fest Gent een gloednieuw format: de FFG Sessions. Om filmmuziek als unieke kunstvorm verder te stimuleren, brengt FFG ervaren componisten en jonge muzikanten samen voor een intieme live performance. Voor de allereerste FFG Session werkte de Japanse componist Eiko Ishibashi samen met de studenten van het KASK & Conservatorium in Gent.
FFG Sessions screengrab

FFG Sessions

Film Fest Gent, da's muziek. Volledig in lijn met dat DNA zijn er de FFG Sessions in samenwerking met KASK & Conservatorium. Ervaren componisten stellen tijdens de FFG Sessions zelf hun eigen werk voor en spelen enkele stukken uit hun oeuvre samen met studenten van KASK & Conservatorium. De muziek wordt steeds herschreven voor een klein ensemble en wordt uitgevoerd in MIRY Concertzaal na een hands-on repetitie met de componist.

Ishibashi FFG202© Bas Bogaerts

Eiko Ishibashi

De eerste internationaal gelauwerde componist die een FFG Session presenteert is Eiko Ishibashi. Naast componist voor film, TV en theater is Ishibashi een succesvol singer-songwriter. Ze is geen onbekende voor het festival, in 2022 won ze de Discovery of the Year Award tijdens de World Soundtrack Awards en voor het project 2x25 componeerde zij een stuk. Haar samenwerking met Ryûsuke Hamaguchi voor de film Drive My Car werd haar internationale doorbraak. Eiko Ishibashi koos dan ook twee stukken uit deze score voor haar FFG Sessions.

  • Bio Eiko Ishibashi

    Eiko Ishibashi is een muzikaal fenomeen dat al jaren stijlen en genres combineert, van chamber pop en musique concrète tot jazz-improv, prog en noise. Ze werkte al samen met artiesten als Jim O'Rourke, Keiji Haino, Charlemagne Palestine, Merzbow, Giovanni Di Domenico, Phew en vele anderen. In 2016 maakte ze haar debuut als filmcomponist met de score voor Albino's Tree, waarna ze in 2021 de muziek schreef voor Ryûsuke Hamaguchi's Oscarwinnende film Drive My Car. Ishibashi's betoverende score kreeg lovende reacties en bezorgde haar de Discovery of the Year Award op de 22ste editie van de World Soundtrack Awards in Gent. Dit jaar keerde ze terug naar Gent om er haar nieuwe project GIFT voor te stellen, een live performance bij een nieuwe film van Hamaguchi.

Drive my car still

"We'll live through the long, long days, and through the long nights" (Drive My Car)

"We'll live through the long, long days, and through the long nights" is het stuk dat speelt tijdens de opening van Drive My Car. Het nummer is geïnspireerd door het verhaal van de film over verlies en het verwerken daarvan. De ambient drone-compositie doet denken aan Ishibashi's meer experimentele muziek en is een variatie op het nummer dat te horen is in de scène waarin het rouwende hoofdpersonage in een wegrestaurant een maaltijd nuttigt. "Het contrast tussen verlies aan de ene kant en je leven verderzetten aan de andere kant is mijn grote inspiratie geweest voor dit stuk", zei Ishibashi voor de opnamesessie.

Drive my car still

"Drive My Car"

Het andere stuk dat de studenten brengen in deze FFG Session - getiteld "Drive My Car" - speelt over de eindcredits van de film. Ishibashi schreef het nummer vlak voor het einde van de opnames en wilde verleden en toekomst laten samenkomen.