Festivalfilm in de bioscoop: Killing Them Softly
05 dec 2012
"This, of course, is Scorsese Land, Tarantino Land, and also David Chase Land." Entertainment Weekly-criticus Owen Gleiberman wist perfect in welke traditie de nieuwe film van Andrew Dominik te plaatsen. Natuurlijk situeerde de Australische cineast ook zijn vorige films, 'Chopper' en 'The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford', in de wereld van de georganiseerde misdaad, maar met 'Killing Them Softly' vindt hij zowel qua context als toon naadloos aansluiting bij de filmmakers die Gleiberman opsomt.
Festivalfilm in de bioscoop: Anna Karenina
05 dec 2012
Joe Wright is zonder twijfel de meest geschikte regisseur om de eerste adaptatie van Leo Tolstojs monumentale klassieker 'Anna Karenina' sinds 1997 te regisseren. De Londenaar bewees eerder al dat hij het best in zijn sas is met klassiekers uit de wereldliteratuur, getuige zijn met Oscarnominaties overladen verfilmingen van 'Pride & Prejudice' (2005) en 'Atonement' (2007). Net als in die twee virtuoos geregisseerde films reserveerde Wright opnieuw een hoofdrol voor zijn muze Keira Knightley als de overspelige Anna Karenina. Hij flankeert haar hier door Jude Law als haar echtgenoot, de succesvolle politicus Alexei Karenin en Aaron Taylor-Johnson als haar minnaar Vronsky.
Bezoekerscijfers voor publiekswinnaar 'Jagten' in stijgende lijn
05 dec 2012
Thomas Vinterbergs 'Jagten', die in oktober zowel de Port of Ghent als de Canvas Publieksprijs binnenhaalde op het 39e Filmfestival Gent, lokt steeds meer bezoekers naar de bioscoop. Na amper drie weken werd de film al door bijna 19.000 mensen gezien. De film haalde in zijn tweede speelweek zelfs meer bezoekers dan in de eerste, een zeldzaam fenomeen en een bewijs dat de mond-aan-mondreclame werkt. 'Jagten', die op de European Film Awards afgelopen weekend nog de scenarioprijs in ontvangst mocht nemen, is nog in heel België te zien.
One Shot Cinema @ KASKcinema in december: In The Family
06 dec 2012
Een homoman vecht voor het hoederecht van het zesjarig zoontje van zijn overleden partner in een meeslepend en filmisch gedurfd speelfilmdebuut van een nieuw talent: Patrick Wang.Het verhaal gaat dat 'In the Family' (2011) werd voorgesteld aan dertig filmfestivals, maar schrijver-regisseur-acteur Patrick Wang overal het deksel op de neus kreeg. Deze theaterman slaagde er uiteindelijk wel in om zijn debuutfilm vertoond te krijgen op kleine, vaak in het buitenland onbekende Amerikaanse festivals. Overal kreeg 'In the Family' juichende kritieken en ook toen de film vorig jaar in een beperkte release in de Amerikaanse bioscopen werd uitgebracht, leverde dat ook in de grote nationale media alleen maar razend enthousiaste reacties op. Het regende vier en vijf sterren reviews. Terecht zo blijkt.
OP12 zendt op 11 december 12e World Soundtrack Awards & Concert uit
06 dec 2012
Op 11 december om 21u zendt de digitale VRT-zender OP12 de 12e World Soundtrack Awards & Concert uit. De uitreiking van de prestigieuze filmmuziekprijzen vormde op 20 oktober het slotevenement van het 39e Filmfestival Gent. Grote winnaar was Alberto Iglesias die de prijs kreeg voor Componist van het Jaar en Beste Soundtrack van het Jaar voor 'Tinker Tailor Soldier Spy'. De uitreiking werd gevolgd door een uniek filmmuziekconcert waarin het werk van James Newton Howard ('Snow White and the Huntsman', 'The Hunger Games', 'King Kong') en Pino Donaggio ('Dressed to Kill', 'Body Double', 'Passion') centraal stonden, uitgevoerd door het Brussels Philharmonic onder leiding van Dirk Brossé.
Festivalwinnaar in de bioscoop: Beasts of the Southern Wild
12 dec 2012
Manohla Dargis, filmrecensente voor The New York Times, noemde 'Beasts of the Southern Wild' een van de beste films die de voorbije twee decennia te zien was op Sundance. Benh Zeitlin sleepte er onder meer de Grand Jury Prize in de wacht, een triomf die hij nog eens overdeed in Cannes, waar hij de Caméra d'Or voor de beste debuutfilm ontving. Op ons eigen festival in oktober kreeg Zeitlin de Explore Award van de jongerenjury.
'l' Important c'est d'aimer' ('75) op 16 december @ Ciné Palace in MIAT
12 dec 2012
Zeven jaar voor haar vroegtijdige overlijden, schitterde Romy Schneider in haar meest hartverscheurende vertolking, als een tot pornoster afgezakte actrice.Romy Schneider beschouwde de rol die ze speelt in 'l'Important c'est d'aimer' als de beste vertolking in haar carrière. Je kan haar moeilijk ongelijk geven. De Poolse regisseur Andrzej Zulawski die hiermee in 1975 zijn eerste Franse film maakte, is allicht de regisseur die het meeste haalt uit de twee grote troeven van Romy Schneider: haar ongelofelijk fotogenieke sensualiteit en haar vermogen om zich te vereenzelvigen met diep gekwetste en tot in hun ziel beschadigde personages. Alhoewel ze met Zulawski tijdens de opnamen heftige disputen had, besefte ze dat dit een van de rollen van haar leven was waarvoor ze in 1976 dan ook de Franse Oscar, de César voor beste actrice van het jaar kreeg.
één zendt '007 in concert' opnieuw uit op zondag 23 december
13 dec 2012
Op zondag 23 december zendt één '007 in concert: Vlaams talent zingt James Bond' opnieuw uit, een uniek concert waarin Vlaamse sterren en Octopussy-ster Rita Coolidge samen met het Brussels Philharmonic onder leiding van Dirk Brossé legendarische Bond-songs in een bijzondere uitvoering brengen. Het concert werd opgenomen op 18 oktober in Kuipke Gent naar aanleiding van het 39e Filmfestival Gent en vervangt de uitzending van 'De Zevende Dag'.
Filmfestival Gent tourt op 20 december met 'Sightseers'
17 dec 2012
Met zijn gitzwarte komedie over losgeslagen caravanmoordenaars maakte Ben Wheatley de origineelste Britse film van het jaar.Moord als een banaal tijdverdrijf, als de gewoonste zaak ter wereld eigenlijk, is altijd een wezenstrek geweest van de Engelse misdaadfictie, zowel in film als in literatuur. Dit gevoel voor het macabere in een alledaagse setting is iets wat je terugvindt zowel bij Hitchcock als bij Agatha Christie. Met zijn derde film, 'Sightseers', doet Ben Wheatley daar nog een aardig schepje bovenop en drijft hij de Britse deadpan humor op de spits. Hij tekent hiermee ook een film die terzelfdertijd op en top British is maar ook alles waar de Britse film voor staat ondermijnt.
Festivalfilm in de bioscoop: Ernest et Célestine
21 dec 2012
Vincent Patar en Stéphane Aubier (alias Pic Pic en André) zijn voornamelijk bekend als het duo achter 'Panique au village', de succesvolle stopmotion-animatieserie over Cowboy, Indiaan en Paard, en de daaruit voortgevloeide langspeelfilm die in 2009 in Cannes in première ging. Ook hun nieuwste animatiefilm 'Ernest et Célestine' viel in de smaak op de Croisette. Patar en Aubier kwamen evenwel pas in tweede instantie aan boord, ter assistentie van de jonge regisseur en illustrator Benjamin Renner, wiens korte afstudeerfilm 'La queue de la souris' (2008) hem een plek in de regiestoel opleverde. Hun film is gebaseerd op een aantal albums van de in 2000 overleden Brusselse illustratrice Gabrielle Vincent.