09 20 okt. '24

VAF Wildcards springplank naar buitenschools project

Wildcard 2022 groepsfoto
Nieuws 07 dec. 2022
Michael Abay, Evi Cats, Julie Verstraten en Brahim Tall zijn de winnaars van de VAF Wildcards 2022, de jaarlijkse prijzen voor de beste eindwerken aan de Vlaamse filmscholen. Zij krijgen de kans om een eerste buitenschools project te maken met begeleiding van een coach en met financiële steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF). Met een totale waarde van 200.000 euro zijn het de grootste filmprijzen van het land.
Klette Michael Abay

Met zijn RITCS School of Arts afstudeerproject Klette wint Michael Abay de VAF Wildcard voor fictie. Hij krijgt 60.000 euro voor zijn volgend project. In Klette is de 26-jarige Morgane het hoofdpersonage. Zij woont bij haar moeder, is nog niet afgestudeerd en brengt het in de liefde niet verder dan onenightstands. Ze weet niet van aanpakken en in Brussel noemt men zo iemand een “Klette”. Of staat Morgane voor een jongere die worstelt met het maatschappelijk opgelegde levenspad?

Volgens de jury neemt Klette je helemaal mee in de emotie van het personage. De regisseur zet een sterke film neer, waar je zonder twijfel meer van wil zien. Het erg herkenbare verhaal is relevant en wordt op een uitstekende manier gebracht.

Naast de winnende film gaf de fictiejury nog een eervolle vermelding aan Mona van Abdulrahman Alshowaiki (Luca School of Arts) en aan La Chute van Sebastian Schaevers (KASK). Juryleden waren Leonardo van Dijl, Febe Simoens, Anja Daelemans en Michiel Dhont.

Documentaire

De VAF Wildcard documentaire (40.000 euro) gaat naar Les murs qui crient van Eva Cats, een bachelorfilm van het RITCS. Hij gaat over muren die getuige zijn van politiegeweld. Zijn naam, Adil, staat op alle muren in Kuregem en het leven raast erlangs. De tijd schrijdt voort en terwijl de inwoners van de wijk zich een weg banen door een specifieke herinnering, begint de ruimte op zichzelf te leven.

De jury noemt de film een poëtisch portret van een relevant thema. Evi Cats hanteert een unieke vertelling en vertaalt haar duidelijke visie naar sterke beelden. Met een observerende documentaire als resultaat die toch een empathische blik behoudt zonder afstandelijk of belerend te worden. Voor haar documentaire In Between kreeg Marie Janssens (RITCS) nog een eervolle vermelding. Annabel Verbeke, Steven Dhoedt en Pegah Moemen zetelden in de jury.

Animatie

Dit jaar gaat de VAF Wildcard voor animatie, ter waarde van 60.000 euro, naar Inertia van Julie Verstraten die met deze masterfilm afstudeerde aan LUCA School of Arts, Campus C-mine in Genk. In Inertia verdringt een jonge vrouw, J, haar emoties wanneer ze iemand verliest. Een schaduw verschijnt in haar appartement en bedekt langzaam haar bureau, haar boeken en haar tekenmateriaal. J ondergaat dit en zoekt er geen betekenis achter tot ze tot reflectie wordt gedwongen.

In het juryverslag staat dat Inertia menselijke emotie op een sterke en herkenbare manier vertaalt naar een visuele uitwerking. Julie Verstraten creëert een volwaardige filmervaring waarbij via uitstekende storytelling, strakke animatie, krachtige muziek en goed ritme, alles klopt. Juryleden Remy Ndow, Johanna Keppens, Peter Lindhout en Sylvia Meert gaven ook nog een eervolle vermelding aan The Leak van Paolo Cubillos (KASK).

Filmlab

Met de 40.000 euro die hij kreeg als winnaar van de VAF Wildcard Filmlab kan Brahim Tall na zijn LUCA School of Arts masterfilm Tukuleur opnieuw aan de slag. In de kortfilm gaat een personage met gemengde etniciteit op zoek naar zijn plaats in de Westerse maatschappij en de publieke ruimte. Haar, lichaamsbouw en huidskleur transformeren, kruisen en wisselen elkaar af, wat een choreografie van uiterlijkheden en houdingen creëert, gebaseerd op representaties doorheen de kunstgeschiedenis en popcultuur. Doordat het personage steeds verandert, probeert Tukuleur te tonen hoe onze blik de interpretatie van verschillende lichamen in verschillende contexten interpreteert.

“Brahim Tall weet in zijn film Tukuleur met eenvoud een groot en relevant verhaal te vertellen en dit zonder woorden”, zegt de jury die werd geraakt “door de kwetsbaarheid en de intieme manier waarop de regisseur je meeneemt op een pad tot reflectie. Licht en camera worden op een interessante manier gebruikt en de montage is erg sterk”.

De jury voor de Filmlab Wildcard bestond uit Sofia Dati, Meltse Van Coillie, Kurt d’Haeseleer, Mirna Everhard en Grimm Vandekerckhove. Zij gaf ook een eervolle vermelding aan Een vogel met jouw naam van Leon Decock (RITCS).

Parcours

In totaal werden er dit jaar 57 afstudeerprojecten ingediend voor de VAF Wildcardcompetitie: 20 fictieprojecten, 6 documentaires, 14 animatiefilms en 17 experimentele ingle-screen-werken voor de Filmlab-categorie. Wegens te weinig inschrijvingen werden er dit jaar geen VAF Wildcards scenario uitgereikt.

De VAF Wildcards worden sinds 2005 elk jaar uitgereikt. De resultaten en het professioneel parcours van een aantal laureaten spreekt tot de verbeelding. Gilles Coulier, Adil El Arbi & Bilal Fallah, Tom Van Avermaet, Nathalie Teirlinck, Gust Van den Berghe of Sahim Omar Kalifa zijn maar enkele fictieregisseurs die na hun VAF Wildcard naam maakten in de filmindustrie. Hetzelfde geldt voor Eva Küpper, Sofie Benoot en Tim De Keersmaecker.

GUN, de korte fictiefilm van Charlotte Lybaert die in 2019 een VAF Wildcard won, ging in wereldpremière op de openingsavond van het Kortfilmfestival in Leuven. Op dat festival, dat nog tot 10 december loopt, werden ook de winnaars van de VAF Wildcards bekendgemaakt.

DSC 4815

Raf Butstraen

Met decennia filmgeschiedenis op de teller is voormalig filmcriticus Raf Butstraen de geknipte man om het laatste filmnieuws te fileren voor Film Fest Gent.

Tags

Awards VAF

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over het festival, de films en de filmmakers, en onze activiteiten doorheen het jaar?