09 20 okt. '24

Stem Gent tot Global Earth Hour Capital 2014

P18fcje13qk2i1bk1mjv1mj5jba1
28 jan. 2014
Nog tot 20 maart 2014 kan elke Gentenaar en iedereen die van Gent houdt zijn liefde uiten voor de stad, en voor onze duurzame en klimaatneutrale ambitie. Dat kan door een stem uit te brengen op de website www.welovecities.org/ghent. De wedstrijd is een organisatie van het World Wide Fund for Nature (Het Wereld Natuurfonds, WWF) dat daarvoor 34 steden wereldwijd selecteerde, waaronder wereldsteden als Seoel, Chicago, Mexico City en Rio de Januari. Op 27 maart wordt de laureaat bekendgemaakt in Vancouver, de Global Earth Hour Capital van vorig jaar.

De selectie kwam er op basis van de Gentse plannen om een klimaatvriendelijke stad te worden met zo weinig mogelijk C02-uitstoot. Men onderzocht daarvoor de doelstellingen voor CO2-reductie, energie-efficiëntie en hernieuwbare energie, en keek naar de ondertussen meer dan 60 acties die concreet aan deze doelstellingen bijdragen. Het WWF waardeerde ook de Gentse aanpak om via het Gents Klimaatverbond inwoners, bedrijven, organisaties en educatieve instellingen, zoals de universiteit, bij het klimaatverhaal te betrekken.

Hoe kan je stemmen?

De campagne verloopt via de sociale media en heeft als thema ‘een duurzame stad om van te houden’. Stemmen is een blijk van liefde tonen voor je stad. Dat kan makkelijk op drie manieren:

door op de campagnewebsite welovecities.org/ghent de stemknop vote aan te klikken;

door op dezelfde campagnewebsite een suggestie of idee op te geven over hoe je je stad nog duurzamer en milieuvriendelijker zou willen maken. Iedereen kan meerdere suggesties doen. Na de actie bundelt het WWF alle suggesties en maakt het die aan de deelnemende steden over als inspiratie voor hun beleid;

door een mooie Instagramfoto te posten met als tag #weloveghent. Elke post krijgt een plaatsje in een galerij op de campagnewebsite.

Tijdens de campagne gaan de sociale mediakanalen van Stad Gent en het Gents Klimaatverbond extra in op de wedstrijd. Vooral rond Valentijn op 14 februari zal de campagne een boost van liefde te verwerken krijgen.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over het festival, de films en de filmmakers, en onze activiteiten doorheen het jaar?