Mooie carrière voor poëtische '82 dagen in april'

Er werd niet minder dan zes jaar aan dit project gewerkt. Van den Bempt verdiende zijn sporen in de reclamefilm en voor investeerders was de overgang naar een langspeelfilm niet evident. Bovendien was het crisis en zo haakten ook ZDF en Arte af. Producente Ellen De Waele wilde uiteraard Turkije bij de productie betrekken maar uiteindelijk liep dat op een sisser uit. Maar ze zette door en onder meer door steun van Telenet en Canvas plus de Belgische Tax Shelter kreeg het project groen licht. In de film speelt de natuur een grote rol en die bleek twee maanden voor de productie een stoorzender. Want toen vernietigde een aardbeving de filmlocatie in Oost-Turkije. Uitkijken dan maar naar een nieuwe. Op een andere plaats lag er vier in plaats van een meter sneeuw en was er gewoon geen decor meer. Kortom toen de filmploeg er was, rekende Turkije af met de strengste winter in dertig jaar.
Met hun film willen Ellen De Waele en Bart Van den Bempt niet in het hermetische arthouse circuit terecht komen. De opdracht om zowel de in inhoud als in vorm geïnteresseerde kijker te raken lijkt te slagen. Makkelijk hebben ze het zich niet gemaakt want ook in de keuze van de acteurs gingen ze niet voor de usual suspects. Maar, zo zegt Van den Bempt, “Marc Peeters en Karen Vanparys hebben mij al van bij de casting verrast. Peeters was meer “rock’n roll” dan de oorspronkelijke Herman en Karen Vanparys was jonger dan ik dacht. Voor mij was het dus zaak mijn personages eventjes bij te stellen maar het resultaat beantwoordt perfect aan mijn verbeelding”.
'82 dagen in april' wordt nog vertoond op maandag 14 okt. om 22u30 in Kinepolis 10.