Laatste tickets te koop voor de 15e World Soundtrack Awards Ceremony & Concert
Alan Silvestri, Patrick Doyle & Daniel Pemberton
Met zijn door percussie gedreven scores en arrangementen die met een roller coaster vergeleken worden, heeft de in 1950 in New York geboren Alan Silvestri zich ontpopt als een van de grote Hollywood componisten die doorbraken in de jaren tachtig.
Alhoewel Silvestri er in geslaagd is scores te schrijven die ook los van de film een eigen leven leiden, blijft zijn naam geassocieerd met enkele van de meest populaire films van de laatste decennia: 'Back to the Future', 'Who Framed Roger Rabbit' en 'Forrest Gump'. Drie titels die niet toevallig geregisseerd werden door Robert Zemeckis, want sinds deze technisch grensverleggende regisseur in 1984 Silvestri vroeg om de muziek te schrijven voor zijn derde film, 'Romancing the Stone' (met Kathleen Turner en Michael Douglas), componeerde Silvestri de muziek voor alle daaropvolgende films van Zemeckis. Een vrij unieke samenwerking in de filmgeschiedenis die tijdens het concert ruim zal aan bod komen.
Silvestri’s muziek voor het oeuvre van Zemeckis is tegelijk zeer herkenbaar, maar ook uitermate gevarieerd, gaande van de opzwepende actie in de 'Back to the Future' trilogie, de lieflijke pianothema’s uit 'Forrest Gump', de diep in mierzoete romantiek gedompelde melodieën uit 'The Polar Express' (de eerste ‘all-digital-capture’ film), tot de uitbundige jazzy score uit de live action/animatie mix 'Who Framed Roger Rabbit' en het agressieve slagwerk voor de macabere fantasie 'Death Becomes Her'.
Ook andere regisseurs verzekerden zich van de diensten van Silvestri, met ook hier scores die alle registers van het filmmuziekrepertoire bespelen. Voor James Camerons onderwaterepos 'The Abyss' maakte Silvestri gebruik van een mix van synthesizer en orkestrale muziek om een score af te leveren die afwisselend explosief, mysterieus en ecclesiastisch klinkt. Voor 'The Quick and the Dead', Sam Raimi’s liefdevolle pastiche van de Clint Eastwood westerns van Sergio Leone componerende hij dan weer een passende hommage aan de legendarische scores van Ennio Morricone. Voeg daar de superhero blockbuster 'The Avengers', het horroravontuur 'The Mummy Returns' en de komedies 'Father of the Bride' en 'The Parent Trap' aan toe en je merkt dat er geen enkel genre is dat Alan Silvestri onaangeroerd liet. Al bekent hij zijn zwak voor pure actie-scores: ‘I have a great time on the hard-hitting action material.’ Dat belooft voor een daverend WSA concert.
Lifetime Achievement Award
De Britse componist Patrick Doyle, krijgt die avond een WSA-Lifetime achievement award. Artistiek directeur van Film Fest Gent Patrick Duynslaegher over de keuze van de winnaar: “Gezien onze focus op British Cinema is Patrick Doyle de ideale kandidaat om op de WSAwards een Lifetime Achievement Award te ontvangen. Wie in 1989 zijn daverende allereerste score hoorde voor Kenneth Branaghs debuutfilm 'Henry V', wist meteen dat hiermee een groot filmcomponist geboren was. Doyle werd de vaste componist van Branagh en gaf muzikale ziel aan diens Shakespeare verfilmingen (naast 'Henry V' ook 'Hamlet', 'Much Ado About Nothing', 'As You Like It', 'Love’s Labour’s Lost'). De immens veelzijdige Doyle verrijkte met zijn afwisselend tragische, nobele, triomfantelijke en romantische composities films van Robert Altman, Ang Lee, Chen Kaige, Alfonso Cuaron en Brian DePalma (voor wiens 'Carlito’s Way' hij een van de briljantste scores van de jaren negentig schreef). Ook in blockbusters als' Rise of the Planet of the Apes' en 'Harry Potter and the Goblet of Fire' moet Doyle zeker niet onderdoen voor zijn grootste Hollywood collega’s in het muzikaal ondersteunen van spectaculaire actie en avontuur.” Patrick Doyle zal tijdens de WSAwards de Lifetime Achievement Award ontvangen voor zijn uitzonderlijke carrière in de filmmuziek en daaruit zal er een selectie live gebracht worden.
De ontdekking van 2014 komt terug!
Film Fest Gent verwelkomt op het WSA concert ook Daniel Pemberton, winnaar van de Discovery Award 2014. De in 1978 geboren Brit ontvangt deze prijs voor zijn scores van 'The Counselor' van Ridley Scott en 'Cuban Fury' van James Griffiths. Pemberton was pas zestien toen hij in 1994 begon te componeren en heeft intussen al 103 credits op zijn naam, wat hij vooral te danken heeft aan de talloze tv-series ('Desperate Romantics'; 'Occupation'), miniseries ('Upstairs Downstairs'; 'The Games'), tv-docus, televisiefilms en games die hij van muziek voorzag. Pas de laatste jaren spitst hij zich toe op lange speelfilms, met 'The Man from UNCLE' van Guy Ritchie als een van zijn recente grote opdrachten.
15th WORLD SOUNDTRACK AWARDS & CEREMONY
Za 24.10.15 20.00u
Kuipke Gent
Bestel hier je tickets!