Kevin Martin zet Solaris-score op plaat
Het Russische Solaris speelt zich volledig af in een ruimtestation. Een psycholoog moet er onderzoeken wat er gebeurd is met de aanwezige geleerden. Gaandeweg verliest hij ook voeling met de realiteit. Tarkovsky’s film ademt een beklemmende en bevreemdende sfeer uit. Met zijn film wilde Tarkovsky Stanley Kubricks 2001: A Space Odyssey van antwoord dienen.
Toen de toenmalige Voo?uit-ploeg Kevin Martin voorstelde om een nieuwe score te componeren bij een film van zijn voorkeur was Solaris zijn “natuurlijke, voor de hand liggende keuze”. “Het is een reus van een film, niet alleen in het sciencefictiongenre of in de geschiedenis van de Sovjetfilm maar ook in de annalen van de filmgeschiedenis”, voegt Kevin Martin daaraantoe. In de voetstappen treden van Tarkovsky’s eigen componist Eduard Artemyev wiens elektronische score van een beklijvende schoonheid is en bijdraagt tot het briljante karakter van de film vond Martin “een grote uitdaging die hij schroomvallig aanvatte”.
De sound van Martin wordt gekenmerkt door overstuurde dub, donkere ambient en diepe drones en zijn Return to Solaris-score matcht perfect met de mix van horror, dystopia, nostalgie, liefde, vervreemding die de film kenmerkt. Ook de nieuwe score heeft iets onaards, graaft diep en laat je niet los.
Kevin Richard Martin is de man achter The Bug, King Midas Sound, Techno Animal en Zonal. Hij is naast producer en muzikant ook labelbaas van het digitale Intercranial Recording. Hij bracht een vijfdelige reeks albums uit met als titel Frequencies For Leaving Earth. Elk deel werd gecomponeerd, gemixt en geproducet tijdens de lockdownperiode. Hij bouwde een home studio in Brussel waar hij nu ook woont.
Return to Solaris wordt op 25 juni gereleaset via Phantom Limb, zowel digitaal als op vinyl.
Koop het album hier.
Raf Butstraen
Met decennia filmgeschiedenis op de teller is voormalig filmcriticus Raf Butstraen de geknipte man om het laatste filmnieuws te fileren voor Film Fest Gent.