Joseph Plateau Belgian Talent Award voor Chris Lomme, Jean-Pierre & Luc Dardenne
10 okt 2011
Wie een beetje met onze historiek vertrouwd is, weet dat het FILMFESTIVAL GENT de Belgische film een warm hart toedraagt. De Vlaamse, de Waalse, de Brusselse, maar ook alle mogelijke mengvormen die het vaderlandse filmlandschap zo boeiend, rijk en gevarieerd maken. Als eerste Belgische filmfestival hebben we destijds met onze Joseph Plateau prijzen talent van eigen bodem in het zonnetje gezet. Een traditie die we vanaf dit jaar willen verder zetten door bij de aanhef van deze 38ste editie de JOSEPH PLATEAU AWARD BELGIAN TALENT uit te reiken aan filmpersoonlijkheden die de nationale en internationale uitstraling van de Belgische cinema hielpen uitdragen.
Om de rijkdom en verscheidenheid van de Belgische cinema extra in de verf te zetten maken we er zelfs een dubbele prijs van: een voor een Franstalig talent en een voor een Vlaams talent. Waarmee we in deze tijden ook een krachtig signaal uitsturen: dat cinema, en kunst in het algemeen, grenst-taal- en cultuur-overschrijdend is. En dat we alleen van elkaar kunnen leren als we elkaar beter leren kennen en appreciëren.
Over de eerste laureaten van de JOSEPH PLATEAU AWARD BELGIAN TALENT is weinig discussie mogelijk: CHRIS LOMME, een levend en nog altijd bruisend icoon in acterend Vlaanderen en JEAN-PIERRE en LUC DARDENNE die met hun aangrijpende sociale drama's de Belgische cinema op de wereldkaart hebben gezet.
Weinig actrices hebben een parcours afgelegd als dat van Chris Lomme. Van 'une ingénue perverse' (haar eigen woorden) tot een rasactrice die met gemak overstapt van televisie, toneel en film. Ze was dankzij haar rol van Marieke in Schipper naast Mathilde al een soap ster toen de term in Vlaanderen nog moest uitgevonden worden. Met rollen in Het einde van de reis, De Proefkonijnen en Het Sacrament schitterde ze in ambitieuze Vlaamse films. Maar ongeacht of ze nu op de planken, voor de filmcamera of in een televisiestudio stond, altijd bleef Chris Lomme zichzelf: een vechtster die graag op de bres stond om haar mening te verkondigen, onrecht aan te klagen en haar vak te verdedigen.
In een van haar vele heugelijke interviews zei ze: 'Ik ben geen artieste, hooguit een artisan. Ik interpreteer alleen maar. Ik ben een handelsreizigster in cultuur'.
Wie Jean-Pierre en Luc Dardenne zegt, denkt terecht meteen aan hun talloze internationale onderscheidingen, niet in het minst hun dubbele Gouden Palm in Cannes, eerst voor Rosetta (1999) en dan zes jaar later voor L'enfant (2005). Iets wat enkel een paar andere topregisseurs, zoals Francis Coppola en Imamura hen hebben voorgedaan.
Maar nog belangrijker dan deze officiële erkenning is dat de gebroeders Dardenne met hun wonderlijke sociale drama's vol morele dilemma's, spirituele suspense en complexe emoties, de internationale maatstaf geworden zijn voor een wereldwijde revival van een humanistische cinema.
De Joseph Plateau Belgian Talent Award wordt op dinsdag 11 oktober voor de aanvang van de officiële openingsavond uitgereikt.