- ...
- home
- nieuws
- de eerste ...
De eerste echte Film Fest Gent-merch!
De 50ste verjaardag van Film Fest Gent gaat gepaard met een nieuwe huisstijl, en dus onvermijdelijk met een restant aan promotiematerialen in de vorige stijl. In plaats van deze materialen weg te gooien, kiest het festival ervoor om ze een tweede leven te geven. Met deze unieke merchandise kan het festivalpubliek een stukje tastbare filmfestivalgeschiedenis mee naar huis nemen.
Uit negentig prototypes die door Howest-studenten van de opleiding Industrieel Productonwerpen voorgesteld werden, werden er vier geselecteerd om verder te ontwikkelen tot eindproduct. De uitwerking hiervan werd begeleid door Volmaakt, in samenwerking met de Gentse maatwerkbedrijven DBSE en FPC.
Unieke merch
Alle merchandischeproducten zijn uniek: door de verschillende materialen die gebruikt werden, ziet elke tas, bloempot, hoes of notaboekje er anders uit. Filmfanaten zullen in de titels van de producten misschien ook een kleine knipoog naar het grote scherm ontdekken:
Bloempot ‘Master Gardener Pot’ - gemaakt van roll-upbanners (pvc-doeken)
'Master Gardener Pot' verwijst naar de film Master Gardener van de onverbeterlijke filmauteur Paul Schrader, die op Film Fest Gent 2022 te zien was. De film brengt de zoektocht naar verlossing voor een verloren ziel, meer bepaald een nauwgezette tuinman, in beeld.
Ontwerpers: August Verstraete, Victor Verheyden, June Reynaert, Sara Verleyen
Documentenhoes ‘Documenteur’ - gemaakt van roll-upbanners (pvc-doeken)
'Documenteur' verwijst naar Agnès Varda's Documenteur, een meditatieve film over stedelijk isolement. De film werd in 2006 getoond tijdens het filmfestival van Gent. Dat jaar werd Agnès Varda ook geëerd met een Joseph Plateau Honorary Award.
Ontwerpers: Lien Becuwe, Lawrence Tahmaseb
Notebook 'Second Script' - gemaakt van enveloppes en presentatiemappen
'Second Script' verwijst naar het hergebruiken van materiaal, in filmtermen kan het bijvoorbeeld gaan om een script. Second Script, gemaakt uit onder andere oude presentatiemappen, enveloppen en briefpapier van Film Fest Gent, belichaamt dit concept.
Ontwerper: Siska Derveaux
Banner pack ‘What’s in the Bag’ - gemaakt van roll-upbanners (pvc-doeken)
'What's in the Bag' is een verwijzing naar de iconische eindscène van de film Seven, waarin een schokkende onthulling wordt gedaan.
Ontwerper: Simon de Haas
Daarnaast zijn er ook twee producten te verkrijgen van ontwerpers die via Volmaakt meegewerkt hebben aan FFG Remake:
Tasje 'Bloody Nose, Empty Pockets' - gemaakt van vlaggen en meshdoeken
'Bloody Nose, Empty Pockets' verwijst naar de gelijknamige film van de broers Bill en Turner Ross, in 2020 te zien tijdens Film Fest Gent. In dit toogverhaal spreken ze met dubbele tong: enerzijds omdat de Amerikaanse filmbroeders hun observerende camera’s laten lopen tijdens de laatste dag van de iconische dive bar Roaring Twenties in Las Vegas, om er vroege vogels te kunnen spotten die menen dat “de bourbon in je Cola het beste is aan wakker worden”. Anderzijds omdat niets van deze doorzopen café-avond echt is: de stamgasten zijn acteurs of muzikanten.
Ontwerper: Dina De Pauw
Tas 'Silver Screen Bag' - gemaakt van meshdoeken
'Silver Screen Bag' hint naar een essentieel onderdeel van Film Fest Gent: het grote scherm.
Ontwerper: Agnese Kivleniece