Double Bill: Static Movement

18 okt 2012
Vandaag en morgen trakteert Filmfestival Gent cinefielen op een unieke 'double bill', met op het programma 'La Jetée', de bekendste film van de recent overleden Chris Marker en 'Mekong Hotel' de nieuwe, halflange film van voormalig Gouden Palmwinnaar Apichatpong Weerasethakul. Twee films die op het eerste gezicht erg van elkaar verschillen, maar toch een belangrijke parallel vertonen: de statische beweging. Twee cinefiele parels om van te smullen!

'La jetéé', de bekendste film van Marker , die afgelopen zomer overleed, vertelt een verhaal aan de hand van een reeks fotogrammen. Het is daardoor een visueel essay over de status van het filmbeeld, en de frictie tussen stilstand en beweging. Wat Marker hier doet is via een reeks statische observaties de illusie van beweging te creëren - hetgeen de cinema in wezen ook doet, maar dan aan een tempo van 24 beelden per seconde. Daar wordt in de nooit eerder vertoonde kopie die het Filmfestival Gent in samenwerking met Cinematek toont een extra dimensie aan toegevoegd. Het eerste shot in deze unieke versie van 'La jetée', die Marker destijds aan Jacques Ledoux schonk, is namelijk het enige bewegende beeld in de film - afgezien van de subtiel knipperende ogen van het vrouwelijke hoofdpersonage in een fotogram verderop. De stilstand in de beelden van 'La jetéé' verleent de kijker de mogelijkheid om de composities zeer zorgvuldig te scannen, en wakkert de hoop aan een ontdekking in het kader te doen. Die hoop wordt nu beantwoord met deze exclusieve vertoning. Ook de cinema van voormalig Gouden Palmwinnaar Apichatpong Weerasethakul laat zich het best omschrijven als statische beweging - en dan al zeker zijn nieuwste, halflange film 'Mekong Hotel'. We bevinden ons hier wel binnen het kader van het klassieke bewegende beeld, maar Apichatpong kiest er zoals steeds voor om enkel statische composities te tonen. Die houdt hij ongeveer net zo lang aan als Marker met zijn fotogrammen doet. Ook bij Apichatpong valt de minieme beweging des te meer op, precies omdat ze door een dergelijk statisch kader omsloten wordt. Ook hij nodigt ons dus uit om elke beeld zorgvuldig te scannen, en de weinige, maar precies daardoor doeltreffende bewegingen op te merken. Ook de rivier zelf, als het ware het hoofdpersonage in de film, en mede verantwoordelijk voor het meanderende ritme van 'Mekong Hotel', laat zich in wezen kenmerken door statische beweging. Het is een log verschijnsel in de achtergrond van bijna elk shot in de film, maar niettemin voortdurend in beweging. Al dient de cinefiele kijker het kader zorgvuldig te overschouwen om die subtiele beweging op te merken. Double Bill: Static Movement (La Jetée + Mekong Hotel) Donderdag 18/10 om 19:45 in Kinepolis 05 Vrijdag 19/10 om 17:30 in Kinepolis 10.