09 20 okt. '24

CONNeXT zet Vlaamse film vroeg op de radar

P1bs83pej3v2h5q6vj9kmc281
Nieuws 12 okt. 2017
Niet alleen op Film Fest Gent zelf maar ook in de marge ervan staat de Vlaamse film op de radar. Voor de tweede maal op rij werd CONNeXT, het audiovisueel exportplatform van Flanders Image, immers gehost door het festival. Niet minder dan 254 geaccrediteerden uit binnen- en buitenland kwamen de jongste drie dagen kennismaken met onze Vlaamse filmproductie en, voor het eerst, ook met onze tv-series. En ze keerden, net als vorig jaar, tevreden terug, aldus initiatiefnemer Christian De Schutter.

Vorig jaar ging een en ander door onder de naam - NeXT - maar omdat er nogal wat gelijkaardige initiatieven onder dat label opdoken, werd beslist om NeXT in CONNeXT te veranderen met als catchline: “Connect to what’s new and who’s next”.

De klemtoon ligt dus op de toekomst, zegt Christian De Schutter. “We nodigen verdelers, producenten, sales agents, festivaldirecteurs uit om in een vroeg stadium kennis te maken met onze Vlaamse filmproductie. Eenmaal de basis gelegd, is het voor hen eenvoudiger om de evolutie ervan te volgen. Voor de ploeg van Flanders Image, een onderdeel van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF), is het ook makkelijker om op een festival niet van nul te moeten beginnen als er om informatie wordt gevraagd. Contacten op CONNeXT zijn uitgebreider en intenser dan de gebruikelijke vijftien minuten aan een festivalbalie. In Gent worden de gasten in de watten gelegd en genieten ze van een gepersonaliseerde gastvrijheid”. De Hotsy Totsy is er wel bij gevaren, lacht Christan De Schutter.

Contacten op CONNeXT zijn uitgebreider en intenser dan de gebruikelijke vijftien minuten aan een festivalbalie

Het waren niet de minste onder de professionals die de afgelopen dagen in Kinepolis present tekenden. Na de Semaine de la Critique, kwam uit Cannes ook een afgevaardigde van de prestigieuze Quinzaine des Réalisateurs, het festival van Toronto en het New-Yorkse Tribeca was voor het eerst vertegenwoordigd en uit Venetië kwamen de verantwoordelijken voor de sectie Venice days. Onder de sales agents waren er grote namen als Celluloid Dreams, Wild Bunch, Global Screen. Het open trekken naar de tv-series leverde de aanwezigheid op van AvroTros, ZDF en het Amerikaanse AMC Networks (van o.a. Sundance Channel). Uiteraard is het nog te vroeg om over resultaten van die contacten te spreken maar de animatiefilm ‘Catherine’ van Britt Raes dankt zijn selectie voor het SXSW festival in Austin aan NeXT!

De animatiefilm ‘Catherine’ van Britt Raes dankt zijn selectie voor het SXSW festival in Austin aan NeXT

Voor de tien projecten en acht works in progress is het nog een lange weg naar een eventuele festivalselectie, maar twee ervan kregen op CONNeXT alvast een ruggensteun. ‘De Patrick’ van Tim Mielants en ‘Girl’ van Lucas Dhont wonnen elk tienduizend euro aan diensten en vijfduizend euro advertentiebudget. De internationale jury voor de Lites Perfect Pitch Award prees Tim Mielants voor “zijn bevlogenheid, humor en scherpzinnigheid voor het schijnbaar eenvoudige maar niettemin complexe verhaal van een naakte man op zoek naar zijn favoriete hamer. Een project met internationale aantrekkingskracht”. Lucas Dhondt kreeg de Grid VFX Work in Progress Award voor zijn langspeelfilmdebuut ‘Girl’.

Beide winnaars krijgen nog een advertentiebudget van vijfduizend euro in de als mediapartners optredende vakbladen Screen International en Le Film Français. In de wandelgangen was er veel lof te horen over de nieuwe film van Gust Van den Berghe en voor ‘Muidhond’ van Patrice Toye waarin ze het pedofilieprobleem zonder sensatiezucht aanpakt. Bij de geprojecteerde Vlaamse films waren er naast ‘Cargo’, ‘De premier’, ‘Le Fidèle’ ook nog FFG-films als ‘Blue Silence’, ‘Resurrection’, ‘Charlie & Hannah’s Grand Night Out’ en ‘Zagros’.

In een tijd waar algoritmen ons kijkgedrag sturen en bepalen verliezen veel consumenten het noorden

Voordrachten en panelgesprekken over de werking van de Oscars, over filmmarketing, en over de werking van de Franse filmfestivals gaven de derde CONNeXT-dag een heel concrete invulling. Als slot was er een colloquium met als titel ‘Curated vs. Algorythmed’. In een tijd waar algoritmen ons kijkgedrag sturen en bepalen verliezen veel consumenten het noorden. Of spenderen ze, tenminste een uur zeggen specialisten, aan het zoeken naar een voor hen geschikt aanbod.

Laat je niet alleen door computerdata van Amazon en andere Netflixen leiden. Luister ook eens naar professionelen en cinefielen

Hoog tijd om het “cureren”, het persoonlijk begeleiden of advies geven bij een film in eer te herstellen? Daar waren alle sprekers afkomstig van streamers als MUBI en Fandor en van het SXSW filmfestival en de Lumière-groep het roerend over eens. Laat je niet alleen door computerdata van Amazon en andere Netflixen leiden. Luister ook eens naar professionelen en cinefielen, klonk het. En waar kan je beter met een film kennismaken dan op een filmfestival waar het medium optimaal wordt omkaderd? Zelfs de filmkritiek werd een beetje in eer hersteld!

En ere wie ere toekomt, aldus Christian De Schutter. Is Cinema Canvas geen welsprekend en geprezen voorbeeld van film ‘cureren’? Is er een nieuwe vorm van filmforum op komst?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over het festival, de films en de filmmakers, en onze activiteiten doorheen het jaar?