B1ecf6f9 8c57 49a4 ae26 7946a298c4a6

Shôhei Imamura

Zegen

Regisseur Shôhei Imamura Componist Shinichirô Ikebe Met Ken Ogata, Mitsuko Baishô, Chun-Hsiung Ko
Editie 1987
124' - 1987 - Komedie - Taal: Mandarijn, Engels, Japans

In 1868 bestijgt Keizer Meiji de troon. Zijn bewind valt samen met een periode van modernisatie. Het is ook de periode van de eerste Chinees-Japanse Oorlog, van de bezetting van Formosa en van de Rus­sisch-Japanse Oorlog van 1905. In dat jaar bezetten de Japanners ook Korea. In 1902 beginnen de avonturen van lheiji Mu­raoka-zegen. Hij reist als verstekeling van Japan naar Hong Kong en wordt later spion in Mandsjoerije. De Russisch­-Japanse oorlog wordt het vertrekpunt van Zegens carrière als « keizer van de bor­delen». Iheiji heeft echt bestaan. Zijn biografie werd in 1961 door Jo Kaurii geschreven. Hij is de beschermer geweest van dat « legertje vrouwen» van prosti­tuées dat het Aziatisch continent al ve­roverd had voor de Japanse troepen er voet zetten. Na de dood van Keizer Meiji keert het fortuin van Muraoka. De pros­titutie wordt verboden, de bordelen gaan dicht. In 1941 ten slotte - hij is dan 70 jaar oud - gaan de eerste Japanse soldaten naar Maleisië , waar hij zich heeft terug­getrokken. Hij verwelkomt de soldaten met: «Soldaten. Laat mij jullie meisjes bezorgen!»

Vier jaar na De Ballade van Narayama komt Imamura nu met een film waarin we Ogata Ken (hoofdrol in Narayama en in Schraders Mishima ) opnieuw kunnen bewonderen, ditmaal wel in een heel an­dere rol . Imamura zelf over zijn film : « Toen ik 15 jaar geleden in Maleisië kwam trof ik daar toevallig 23 Japanse vrouwen aan. Zij bleken vroeger « Ka­rayukis » geweest te zijn, vrouwen die gedwongen prostitueerden en binnenge­smokkeld waren tijdens de jaren 1900- 1920. Zij vertelden mij hoe dat allemaal in zijn werk gegaan was, hoe zij leefden en gretig luisterde ik naar hun boeiende verhalen. Eén van de meest bizare figuren in deze verhalen was Iheiji Muraoka, een «Zegen» - de baas van de bordelen. In werkelijkheid een schurk die zich voor patriot uitgaf. Maar hij was een typisch produkt van de Meiji geest. Vitaliteit en dynamisme, patriotisme en een groot in­casseringsvermogen waren kenmerken die in het huidige Japan misschien verloren geraakt zijn.» (vrij naar persmap)

Image gallery

E5cf966b 78c9 4cc5 af2c cee77e056dbd
B1ecf6f9 8c57 49a4 ae26 7946a298c4a6

Generiek

Regisseur

Shôhei Imamura

Componist

Shinichirô Ikebe

Met

Ken Ogata, Mitsuko Baishô, Chun-Hsiung Ko

Scenario

Shôhei Imamura, Kôta Okabe

Cinematograaf

Masao Tochizawa

Monteur

Hajime Okayasu

Producent

Yoshihiko Sugiyama, Kunio Takeshige, Jirô Ôba

Meer informatie

Taal

Mandarijn, Engels, Japans

Productielanden

Japan

Jaar

1987

Filmografie

Shôhei Imamura
Stolen Desire (1958), Nishi Ginza Station (1958), Endless Desire (1958), My Second Brother (1959), Pigs and Battleships (1961), The Insect Woman (1963), Intentions of Murder (1964), The Pornographers (1966), A Man Vanishes (1967), Profound Desires of the Gods (1968), History of Postwar Japan as Told by a Bar Hostess (1970), Karayuki-san, the Making of a Prostitute (1975), Vengeance Is Mine (1979), Why Not? (1981), The Ballad of Narayama (1983), Zegen (1987), Black Rain (1989), The Eel (1997), Dr. Akagi (1998), Warm Water Under a Red Bridge (2001), September 11 (2002)