Regisseur
Karen Arthur
Met
Lee Grant, Carol Kane, Will Geer
Editie 1979
102'
-
1978
-
Drama, Horror, Thriller
-
Taal:
Engels
THE MAFU CAGE die hier op de vertoning van Cannes 78 na, voor het eerst voorgesteld wordt is "een kleine grootse film". Een pareltje van een film die zich afspeelt in een exotische horror-sfeer. Een absolute must op dit filmgebeuren! THE MAFU CAGE is een schitterende variant op de traditionele horrorfilm, een terreurfilm met tegelijk surrealistische en psychologische dimensies over twee zusters die na de dood van hun vader met wie ze hun jeugd in Afrika doorbrachten een waanzinnige "primitieve" wereld rond zich kreëren met de bloederige gevolgen vandien. Wat meteen zo typisch Amerikaans is - en ditmaal als kompliment bedoeld - is dat voor de kineaste het medium in de eerste plaats als funktie heeft het vrij onwaarschijnlijke gegeven zijn eigen kinematografische identiteit te verlenen. De manier waarop hier met dat medium omgegaan wordt reveleert Karen Arthur als één der meest begaafde
onder de jonge Amerikaanse kineasten.
In THE MAFU CAGE prachtig gemaakte tweede langspeelfilm van Karen Arthur, komt die bevrijding en onthechting van opgelegde kultuur- en leefpatronen er niet. Integendeel, de film eindigt in regelrechte horrorstijl, wat eigenlijk geen afbreuk doet aan de voorgaande en zeer sfeervolle en fascinerend in beeld gebrachte ontleding van de relatie tussen twee zusters, waarvan de jongste een totaal hermetisch bestaan is gaan leiden na de dood van haar vader. Zij eist alle aandacht en liefde van haar oudere zuster voor zich op en vernietigt iedereen (mensen dier) die deze verhouding komt verstoren. THE MAFU CAGE eindigt in sublieme en ultra-intieme waanzinnigheid, rezultaat van de kompromisloze bezitsdrang van het individu. Het dekor en de tekeningen uit de film, de modern-Amerikaanse adaptatie van authentieke Afroklanken en ritmen, en het delirante spel van Carol Kane zijn fascinerend.
THE MAFU CAGE is een film die doet denken aan het werk van James Ivory. Men denkt onwillekeurig aan SAVAGES. De regisseuse van LEGACY is er voor haar tweede film in geslaagd twee belangrijke vedetten te verenigen, Carol Kane een debutante die we kennen uit HESTER STREET en ANNIE HALL en vooral Lee Grant, voor wie THE MAFU CAGE bijna een come-back is.
onder de jonge Amerikaanse kineasten.
In THE MAFU CAGE prachtig gemaakte tweede langspeelfilm van Karen Arthur, komt die bevrijding en onthechting van opgelegde kultuur- en leefpatronen er niet. Integendeel, de film eindigt in regelrechte horrorstijl, wat eigenlijk geen afbreuk doet aan de voorgaande en zeer sfeervolle en fascinerend in beeld gebrachte ontleding van de relatie tussen twee zusters, waarvan de jongste een totaal hermetisch bestaan is gaan leiden na de dood van haar vader. Zij eist alle aandacht en liefde van haar oudere zuster voor zich op en vernietigt iedereen (mensen dier) die deze verhouding komt verstoren. THE MAFU CAGE eindigt in sublieme en ultra-intieme waanzinnigheid, rezultaat van de kompromisloze bezitsdrang van het individu. Het dekor en de tekeningen uit de film, de modern-Amerikaanse adaptatie van authentieke Afroklanken en ritmen, en het delirante spel van Carol Kane zijn fascinerend.
THE MAFU CAGE is een film die doet denken aan het werk van James Ivory. Men denkt onwillekeurig aan SAVAGES. De regisseuse van LEGACY is er voor haar tweede film in geslaagd twee belangrijke vedetten te verenigen, Carol Kane een debutante die we kennen uit HESTER STREET en ANNIE HALL en vooral Lee Grant, voor wie THE MAFU CAGE bijna een come-back is.
Image gallery
Generiek
Regisseur
Karen Arthur
Met
Lee Grant, Carol Kane, Will Geer
Scenario
Don Chastain
Meer informatie
Taal
Engels
Productielanden
Verenigde Staten van Amerika
Scenario gebaseerd op
"Toi et Les Nuages" (Éric Wesphal)
Jaar
1978