De uit Liverpool afkomstige regisseur Alex Cox werd voor Repo Man geïnspireerd door Los Angeles. Hij betoont hierbij vooral aandacht voor het ondergrondse L.A., de straten van de zwervers, bezaaid met vuilnis, de rare culturen van California, van de UFO-cult, de punks en van de auto.
In feite zou Cox zelf een "repo man" geweest zijn, toen hij nog studeerde en geld nodig had. De film vertelt over Otto, een punk die de protégé wordt van Bud, een linke auto-repossessor (iemand die de auto van slechte betalers "terug in bezit neemt"). Otto daagt zijn mentor uit voor de repo-prijs van 20.000 dollar een Chevy Malibu uit 1964 op de kop te tikken, waarin J. Frank Parnell, een atoom-wetenschapper, rondrijdt. De Chevy wordt ook achtervolgd door veiligheidsdienst-agenten, UFO-cultisten en de beruchte Rodriguez-broers. Want in de achterbak van de Chevy bevindt zich een ondenkbaar object dat de koers van onze beschaving in een oogwenk drastisch kan veranderen ...
Het leven van een repo-man is intens: snelle achtervolgingen zijn niet ongewoon en repo-slachtoffers zullen er alles voor doen om de repossessor van de weg te maaien en hun auto terug te krijgen.
Repo Man is origineel en geestig in dialogen; er wordt goed geacteerd (Stanton heeft hier meer lef dan in Paris, Texas) en Robby Müller heeft alles heel mooi gefotografeerd. De film bestaat uit krankzinnige scènes van de vreemde verschijningswereld van Los Angeles. Cox heeft er niet bepaald een moraal of mening over: amusement is het enige dat hem voor ogen stond.
(De Volkskrant, 18.1.1985)
Alex Cox werd geboren in Liverpool, maar studeerde aan de filmschool van de University of California, Los Angeles.Zijn eerste film was Sleep is for Sissies.
Image gallery
Generiek
Alex Cox
Steven Hufsteter, Tito Larriva
Harry Dean Stanton, Emilio Estevez, Tracey Walter
Alex Cox
Robby Müller
Dennis Dolan
Peter McCarthy, Jonathan Wacks
Meer informatie
Spaans, Engels
Verenigde Staten van Amerika
1984