"Moeder wordt honderd jaar" is dan de eerste "komedie" in de reeds tamelijk lange filmloopbaan van Carlos Saura. De film zou namelijk als een soort "vervolg" kunnen doorgaan op de in 1973 ophefmakende prent Ana y los lobos. Het huis, het dekor, de omgeving zijn immers allemaal hetzelfde gebleven, alleen de personages zijn een stukje ouder geworden. En de oude moeder, die iedereen die de film gezien heeft zich wel zal herinneren, viert haar honderdste verjaardag. Zij heeft een zoon verloren, die, die zo verlekkerd was op militaire uniformen en men heeft ook de echtgenoot van Ana, die plotseling opgedoken is, uitgenodigd. "Mama Cumple" zou zo kunnen doorgaan als een vervolgfilm maar feitelijk is het een heel andere film waar het eerste grote opvallende verschil al zit in de afwezigheid van Franco. Saura hoeft nu niet meer de schijnheiligheid, de sexuele frustraties en de repressie te brandmerken. Saura is nu bevrijd en verlost, en kan er zich nu op los amuzeren, al is zijn humor zwart. "Mama Cumple" is een fantastische komedie geworden, waar een welstellende bourgeoisfamilie lacht met haar kontradikties en waar er op het einde hartelijk van leer getrokken wordt tegen de kleinmenselijke hebbelijkheden. Deze film luidt niet alleen een nieuwe stijl in het werk van Saura, maar is dus ook een afscheid van zijn vroegere tematiek waar verleden en heden steeds door elkaar liepen. Deze film speelt zich in het heden af en lacht met de bouwvalligheid van de bestaande orde, hier tragi-komisch verpersoonlijkt door een familie… . En Saura is perfekt geslaagd in deze nieuwe koerswijziging!!
Image gallery
Generiek
Carlos Saura
Geraldine Chaplin, Amparo Muñoz, Fernando Fernán Gómez
Carlos Saura
Teo Escamilla
Pablo G. del Amo
Elías Querejeta, Elías Querejeta
Meer informatie
Spaans
Spanje, Frankrijk
1979