In het spoor van het "Volkstheater" van Maurice Pottecher, een kijkje nemend op "dada" -manifestaties van Meyerhold tot Piscator, van Brecht tot de "New York Living Journals", van Firmin Gemier tot Majakovski, had de opkomst van de "Groupe Octobre" plaats in een Agit Prop beweging (AgitProp = Agitatie & Propaganda) ... Van 1932 tot 1936 neemt de Groupe Octobre proeven met de directe actualiteit en transformeert hij het 'politieke leven' in een 'jeu de massacre'.
Na aanvankelijk koopwaren in de Bon Marché van plaats te hebben veranderd begon Prévert al gauw zijn audio-visuele gevatheid aan te scherpen in de pers, eerst in de "Courrier de la Presse", nadien in "Argus".
Het is dus als berooid papiervreter dat hij zijn eerste pamflet pleegde voor de "Groupe de choc Prémices", de latere "Groupe Octobre", en het welbewust "Vive la Presse" noemde. De andere gesproken of gezongen koren zijn voor het merendeel onuitgegeven gebleven.
Het was mijn bedoeling in de vorm van een 'muzikale feeërie' een cinematografische omzetting van dit "theater van alledag" tot stand te brengen, waarin de Tafel der Wonderen van de tussenoorlogse generatie weer in ere hersteld wordt.
Deze film, die werd opgevat als een revue van "historische variétés", doet het originele karakter van de Groupe Octobre, die gedurende vier jaar als prairiewolven de sociale beweging heeft geplaagd tot aan de opkomst van het Front Populaire, uitkomen.
Deze directe band tussen de doelstellingen en de geschiedenis geeft haar hele dimensie aan het collectieve geheugen dat over deze 'film-vlam' heen hangt ... (Michel Van Zele)Michel Van Zele (1945) is al sinds 1965 werkzaam in de film en de televisie. Schreef en realiseerde diverse films van Uiteenlopende genres. Thans bereidt hij La Ballade d'Hannibal voor, een film-opera-buffo.
Image gallery
Generiek
Michel Van Zele
Michèle Bernard, Louis Bessières, Hans Eisler
Maurice Baquet, Alexander Trauner, Louis en Gazelle Bessières, Margot Chapelier
Michel Van Zele
Kurt Weill
Meer informatie
Frans
Frankrijk
1986