John Hustons film KEY LARGO ontstond één jaar na TREASURE OF SIERRA MADRE en zeven jaar na zijn eerste film MALTESE FALCON. Driemaal is er Humphery Bogart hoofdakteur. Wat deze film extra interessant maakt is de aanwezigheid van de geweldenaar Edward Robinson, in een van zijn beste gangstersrollen. Had Raymond Chandler al niet van Bogart gezegd: net als Robinson hoeft hij alleen maar op te komen om de scène te domineren. Het is Hustons verdienste dat hij in deze film de klassieke regel van eenheid van plaats en tijd op een frappante wijze heeft toegepast. De eigenlijke handeling speelt zich af in een gesloten ruimte in een bepaalde nacht. Ongelooflijk knap is de manier waarop Huston extreem lange scènes behandelt.
De rol voor het gangstermeisje, Claire Trevord kreeg in 1948 daarvoor de oscar. Het verhaal: de oorlogsveteraan en oud majoor Frank McCloud kan nog maar niet aan het burgerleven wennen. Op een dag duikt hij op in Key Largo (Florida) om de nabestaanden van een gevallen makker diens laatste groeten over te brengen. Die nabestaanden zijn de weduwe en diens vader. Zij drijven samen een klein hotel. Het hotel is op dat moment gesloten of beter gezegd het herbergt een groepje zakenmensen die de van niets wetende eigenaar voor een paar dagen hebben uitgekocht. McCloud vindt deze mensen vanaf het eerste ogenblik onsympatiek en later ook verdacht. Een orkaan breekt los. Noodgedwongen verzamelt het bonte gezelschap, de hoteleigenaar inbegrepen in de hal van het hotel. Nu laat Mr. Brown zijn masker vallen. Hij is de baas van een gang die op het punt staat vals geld in omloop te brengen en dit hotel wacht hij op de komst van medeplichtigen. Meer nog: Brown is in werkelijkheid de beruchte Johnny Rocco die al geruime tijd geleden de Verenigde Staten is uitgewezen. Zal de plotselinge storm zijn plan verijdelen? De politie is de bende al op de hielen. Dan bedwingt Rocco de vroeger majoor met een motorboot (Santana genaamd, Bogarts privé-boot) open zee te kiezen. Richting Cuba. McCloud krijgt een revolver toegestopt van Nora ....
In KEY LARGO is het filmkarakter van Bogart weer duidelijk en in pure vorm tot uiting gebracht. Hij is de cynische, in zijn medemensen teleurgestelde antiheld, voor wie de geldende moraal niets betekent en die pas partij kiest als hij een pistool op de borst gericht krijgt. Robinson wordt door John Huston op indrukwekkende wijze ingeleid: gezeten in een bad, met een dikke sigaar, als een weekdier in zijn schelp. Huston heeft in deze film zijn eigen teleurstelling gelegd over het naoorlogse Amerika, waar alles gewoon door bleek te gaan waar het in 1939 was opgehouden.
Image gallery
Generiek
John Huston
Max Steiner
Humphrey Bogart, Edward G. Robinson, Lauren Bacall
John Huston, Richard Brooks
Karl Freund
Rudi Fehr
Jerry Wald
Meer informatie
Italiaans, Engels
Verenigde Staten van Amerika
"Key Largo" (Maxwell Anderson)
1948