- ...
- home
- film
- immacolata e ...
Salvatore Piscicelli
Immacolata e Concetta, l'altra gelosia (Immacolata and Concetta: The Other Jealousy)
Regisseur
Salvatore Piscicelli
Componist
Tempo Argentino
Met
Ida Di Benedetto, Marcella Michelangeli, Tommaso Bianco
Editie 1982
92'
-
1980
-
Drama, Romantisch
-
Taal:
Italiaans
Immacolata houdt een kleine beenhouwerij even buiten Napels. Met deze aktiviteit zorgt zij dat haar onbenullige echtgenoot Pasquale en haar dochtertje Lucia het net breed genoeg hebben. Om de moeilijke maanden wat gemakkelijker te maken voor het trio zet ze een jong weesmeisje ertoe aan zich te prostitueren. Hierdoor komt Immacolata in de gevangenis terecht waar ze Concetta ontmoet, met menige liefdesnacht tot gevolg. Eenmaal vrij, besluiten ze onder Immocalata’s echtelijk dak te gaan wonen. Pasquale mag op de bank slapen.
Maar wanneer Immacolata dan weer ingaat op de financiële en amoureuze avances van een rijke beenhouwer, verdraagt Concetta de nieuwe situatie niet en maakt een bruusk einde aan het hele gedoe en ook de film.
Is de IMMACOLATA E CONCETTA een dramatische klucht of een kluchtig drama? Het begint al met de titel: “de onbevlekte”, terwijl de draagster van die naam zowat alle heilige huisjes neerhaalt.
De stijl van de film is die van een Italiaans sla-met-de-deuren stuk in het genre van: vader komt dronken thuis terwijl moeder op punt staat met een ander naar bed te gaan en de dochter schreiend binnenkomt. IMMACOLATA E CONCETTA is echter geen vulgaire film, eerder een prachtig uitgebalanceerd melodrama rond een aantal gewone mensen met hevige emoties. Het dekor is gesitueerd in een fascinant - mistroostige buitenwijk van Napels en volledig aan de melo aangepast. Het subliem hoogtepunt hierin is het beenhouwerijtje van Immacolata.
De bewonderenswaardige interpretatie van de twee protagonisten door Ida di Benetto en Marcella Michelangeli en de tango’s van Tempo Argentino dragen het originele geheel. (R.S.)
Maar wanneer Immacolata dan weer ingaat op de financiële en amoureuze avances van een rijke beenhouwer, verdraagt Concetta de nieuwe situatie niet en maakt een bruusk einde aan het hele gedoe en ook de film.
Is de IMMACOLATA E CONCETTA een dramatische klucht of een kluchtig drama? Het begint al met de titel: “de onbevlekte”, terwijl de draagster van die naam zowat alle heilige huisjes neerhaalt.
De stijl van de film is die van een Italiaans sla-met-de-deuren stuk in het genre van: vader komt dronken thuis terwijl moeder op punt staat met een ander naar bed te gaan en de dochter schreiend binnenkomt. IMMACOLATA E CONCETTA is echter geen vulgaire film, eerder een prachtig uitgebalanceerd melodrama rond een aantal gewone mensen met hevige emoties. Het dekor is gesitueerd in een fascinant - mistroostige buitenwijk van Napels en volledig aan de melo aangepast. Het subliem hoogtepunt hierin is het beenhouwerijtje van Immacolata.
De bewonderenswaardige interpretatie van de twee protagonisten door Ida di Benetto en Marcella Michelangeli en de tango’s van Tempo Argentino dragen het originele geheel. (R.S.)
Image gallery
Generiek
Regisseur
Salvatore Piscicelli
Componist
Tempo Argentino
Met
Ida Di Benedetto, Marcella Michelangeli, Tommaso Bianco
Scenario
Carla Apuzzo, Salvatore Piscicelli
Cinematograaf
Emilio Bestetti
Monteur
Roberto Schiavone
Producent
Enzo Porcelli, Antea
Meer informatie
Taal
Italiaans
Productielanden
Italië
Jaar
1980