Regisseur
Alain Resnais
Componist
Georges Delerue, Giovanni Fusco
Met
Emmanuelle Riva, Eiji Okada, Stella Dassas
Editie 1992
90'
-
1959
-
Drama, Romantisch
-
Taal:
Frans, Engels, Japans
Een Franse actrice is in Hiroshima voor filmopnamen. Het feit zelf van in deze stad te zijn brengt de kwestie van de atoombom te berde, een ramp uit het verleden waaruit lessen moeten worden getrokken als de mensheid wil overleven. Toch gaat de film niet alleen over de bom. De vrouw is verliefd geworden op een Japanse architect. Terwijl ze bij hem is, wachtend op haar vliegtuig, herinnert ze zich een vroegere liefde. Dat was in Nevers, een kleine stad aan de Loire, vijftien jaar geleden. De man van wie ze toen hield was een Duitse soldaat die werd neergeschoten op de dag dat de bezetter zich terugtrok, en zijn dood is iets dat ze nooit te boven is gekomen.
Hiroshima is geen klassiek-verhalende film; hij werd 'gecomponeerd' als een muziekstuk, met thema's en variaties. De heldin beweegt zich voortdurend tussen heden (Hiroshima) en verleden (Nevers). De twee niveaus worden één: we zien beelden van Nevers, maar horen geluiden uit Hiroshima.
Hiroshima was niet alleen een boeiend esthetisch experiment (waar ook de muziek van Delerue toe bijdroeg), maar ook een moedige film, omdat de ervaringen van een meisje, dat na de bevrijding werd kaalgeschoren omdat ze met een Duitser had geslapen, werden vergeleken met de gruwelen van Hiroshima.
Hiroshima is geen klassiek-verhalende film; hij werd 'gecomponeerd' als een muziekstuk, met thema's en variaties. De heldin beweegt zich voortdurend tussen heden (Hiroshima) en verleden (Nevers). De twee niveaus worden één: we zien beelden van Nevers, maar horen geluiden uit Hiroshima.
Hiroshima was niet alleen een boeiend esthetisch experiment (waar ook de muziek van Delerue toe bijdroeg), maar ook een moedige film, omdat de ervaringen van een meisje, dat na de bevrijding werd kaalgeschoren omdat ze met een Duitser had geslapen, werden vergeleken met de gruwelen van Hiroshima.
Image gallery
Generiek
Regisseur
Alain Resnais
Componist
Georges Delerue, Giovanni Fusco
Met
Emmanuelle Riva, Eiji Okada, Stella Dassas
Scenario
Marguerite Duras
Cinematograaf
Sacha Vierny, Takahashi Michio
Monteur
Henri Colpi, Jasmine Chasney
Producent
Sasha Kamenka, Shirakawa Takeo
Meer informatie
Taal
Frans, Engels, Japans
Productielanden
Japan, Frankrijk
Scenario gebaseerd op
"Hiroshima Mon Amour" (Marguerite Duras)
Jaar
1959
Filmografie
Alain Resnais
L'aventure de Guy (short, 1936), Schéma d'une identification (short, 1946), Ouvert pour cause d'inventaire (1946), Visite à Oscar Dominguez (short, 1947), Visite à Lucien Coutaud (short, 1947), Visite à Hans Hartung (short, 1947), Visite à Félix Labisse (short, 1947), Visite à César Doméla (short, 1947), Portrait d'Henri Goetz (short, 1947), Le last Nestlé (short, 1947), L'alcool tue (short, 1947), Journée naturelle (short, 1947), Van Gogh (short, 1948), Malfray (short, 1948), Les Jardins de Paris (short, 1948), Châteaux de France (short, 1948), Gaugain (short, 1949), Pictura (1951), Guernica (1951), Statues also Die (short, 1953), Night and Fog (short, 1956), All the Memory in the World (short, 1956), Le mystère de l'atelier quince (short, 1957), The Song of Styrene (short, 1958), Hiroshima Mon Amour (1959), Last Year at Marienbad (1961), Muriel (1963), The War Is Over (1966), Far from Vietnam (1967), I Love You, I Love You (1968), Cinétracts (1968), The Year 01 (1973), Stavisky (1974), Providence (1977), My American Uncle (1980), Life Is a Bed of Roses (1983), Love Unto Death (1984), Mélo (1986), I Want to Go Home (1989), Lest We Forget (1991), No Smoking (1993), Same Old Song (1997), Not on the Lips (2003), Private Fears in Public Places (2006), Wild Grass (2009), You Ain't Seen Nothin' Yet (2012), Life of Riley (2014)