Regisseur
Tomás Gutiérrez Alea
Componist
Leo Brouwer
Met
Óscar Álvarez, Mirta Ibarra, Omar Valdés
Editie 1984
68'
-
1983
-
Drama
-
Taal:
Spaans
TOMAS GUTIERREZ ALEA
Deze in 1928 geboren kineast, die in zijn land een zeer voorname positie heeft en er ondermeer medestichter is van het ICAIC, de Cubaanse Nationale Filminstelling bij wijze van spreken, geniet in alle cinefiele kringen een goede faam door drie van zijn vorige films, DE DOOD VAN EEN BUREAUKRAAT, HERINNERINGEN UIT DE ONDERONTWIKKELING en de op eerdere filmgebeuren gedraaide LA ULTIMA CENA.
Hasta Cierto Punto
Dit is een love-story. Oscar is bezig met de voorbereidingen van het scenario voor een nieuwe film. Het onderwerp is "machismo", dit onvertaalbare Spaanse woord dat nu feitelijk iedereen begrijpt, namelijk "de mannelijke superioriteit". Arturo, regisseur van de film, wil zijn toekomstige toeschouwers waarschuwen voor de gevaren hiervan. Ten einde goed ingewerkt te geraken in hun onderwerp, gaan beide mannen naar de havenbuurt, bij de dokwerkers. Tussen hen vindt je de beste voorbeelden van "machismo". Bij die dokwerkers botst Oscar op Lina. Zij is ... dokwerkster en Oscar wordt onmiddellijk verliefd op haar. Hierdoor ontstaat er onverwachts een driehoeksverhouding die het hele projekt aan het wankelen brengt. De vrouw van Oscar moest namelijk de rol spelen die ... Lina uitbeeldt. Hieruit volgt dan onenigheid met de regisseur, die niet alleen bezorgd is met de boodschap van zijn film, maar ook vindt dat al deze komplikaties met het "machismo" bovenop in tegenstrijd zijn met de nobele bedoelingen van de revolutie ... Net als zijn vorige films, is deze HASTA CIERTO PUNTO - "Tot op een zeker punt", vertaald - een eigentijdse komedie waar er luchthartig de draak gestoken wordt met de zwakheden van de mens, die spijts de beste intentieverklaringen, maar een mens blijft. Andere moraliteit: wanneer je het "machismo" bij een ander wil onderzoeken, begin dan bij jezelf !
Deze in 1928 geboren kineast, die in zijn land een zeer voorname positie heeft en er ondermeer medestichter is van het ICAIC, de Cubaanse Nationale Filminstelling bij wijze van spreken, geniet in alle cinefiele kringen een goede faam door drie van zijn vorige films, DE DOOD VAN EEN BUREAUKRAAT, HERINNERINGEN UIT DE ONDERONTWIKKELING en de op eerdere filmgebeuren gedraaide LA ULTIMA CENA.
Hasta Cierto Punto
Dit is een love-story. Oscar is bezig met de voorbereidingen van het scenario voor een nieuwe film. Het onderwerp is "machismo", dit onvertaalbare Spaanse woord dat nu feitelijk iedereen begrijpt, namelijk "de mannelijke superioriteit". Arturo, regisseur van de film, wil zijn toekomstige toeschouwers waarschuwen voor de gevaren hiervan. Ten einde goed ingewerkt te geraken in hun onderwerp, gaan beide mannen naar de havenbuurt, bij de dokwerkers. Tussen hen vindt je de beste voorbeelden van "machismo". Bij die dokwerkers botst Oscar op Lina. Zij is ... dokwerkster en Oscar wordt onmiddellijk verliefd op haar. Hierdoor ontstaat er onverwachts een driehoeksverhouding die het hele projekt aan het wankelen brengt. De vrouw van Oscar moest namelijk de rol spelen die ... Lina uitbeeldt. Hieruit volgt dan onenigheid met de regisseur, die niet alleen bezorgd is met de boodschap van zijn film, maar ook vindt dat al deze komplikaties met het "machismo" bovenop in tegenstrijd zijn met de nobele bedoelingen van de revolutie ... Net als zijn vorige films, is deze HASTA CIERTO PUNTO - "Tot op een zeker punt", vertaald - een eigentijdse komedie waar er luchthartig de draak gestoken wordt met de zwakheden van de mens, die spijts de beste intentieverklaringen, maar een mens blijft. Andere moraliteit: wanneer je het "machismo" bij een ander wil onderzoeken, begin dan bij jezelf !
Image gallery
Generiek
Regisseur
Tomás Gutiérrez Alea
Componist
Leo Brouwer
Met
Óscar Álvarez, Mirta Ibarra, Omar Valdés
Scenario
Tomás Gutiérrez Alea
Cinematograaf
Mario Garcia Joya
Monteur
Miriam Talavera
Producent
Humberto Hernández
Meer informatie
Taal
Spaans
Productielanden
Cuba
Jaar
1983