Uit de "school" van Jarmusch komt deze debuutfilm van de jonge Brit Keith McNally en het is gezien onderwerp en stijl dan ook niet verwonderlijk namen als Tom DiCillo (fotograaf van Jarmusch) en Jürgen Knieper aan te treffen. End of the Night, gefilmd in een korrelig zwart/wit, "vertelt" het verhaal van Joe Belinksy - gespeeld door Eric Mitchetl - ook uit de contreien van Jannusch en zelf ook maker van o.m. Underground USA en The Way it Is (cf Filmgebeuren 1985).
Belinksy verliest zijn baan bij een verzekeringskantoor en gaat werken in een sandwichbar die de hele nacht open is. Daar ziet hij een jonge Franse vrouw die hij tot bij haar appartement achtervolgt. Zij laat hem binnen en zij slapen samen. De vrouw wordt een ware obsessie voor hem en hij laat de job in de bar staan om haar 's nachts te zoeken. Zijn zwangere vrouw weet hier niets van en dat dubbelleven blijft een hele tijd doorgaan. Joe is ook geobsedeerd door de pijn aan zijn oor en hij bezoekt de dokter...
Er gebeurt verder weinig in deze film en de handeling moet geheet tussen de regels gezocht worden. Het is niet ondenkbaar dat er metaforisch gedacht moet worden en dat deze 'End of the Night' een allegorische betekenis heeft. De film past alleszins geheel in de stijl van de New Yorkse avant-garde en de touch van Jarmusch is alomtegenwoordig. Op het voorbije festival van Cannes kreeg deze film dan ook luide toejuichingen én even luid boegeroep.
Image gallery
Generiek
Keith Mcnally
Jürgen Knieper
Eric Mitchell, Audrey Matson, Nathalie Devaux
Keith Mcnally
Tom DiCillo
Ila von Hasperg
NGOC NGO
Meer informatie
Engels
Verenigde Staten van Amerika
1990