Regisseur
Robert van Ackeren
Componist
Peer Raben
Met
Myriem Roussel, Horst Günter Marx, Sonja Kirchberger
Editie 1988
107'
-
1988
-
Drama, Komedie, Romantisch
-
Taal:
Duits
Deze film vertelt het verhaal van een man die geobsedeerd is door het verlangen nog eens verliefd te worden. Max is dertig. Hij werkt als dokter in een ziekenhuis. Hij leeft nu al een aantal jaren samen met Coco, zijn wat excentrieke verloofde, die hem bemoedert en hem jaloers in de gaten houdt. Coco is een temperamentvolle vrouw. Zij is heel romanesk en leeft een beetje in haar eigen ingebeelde wereld. Zij heeft het geluk gevonden en ze zal dat te allen prijze verdedigen. Ondanks zijn genegenheid voor Coco huivert Max bij de idee van een netjes uitgetekend en geprogrammeerd leven. Steeds vaker meldt hij zich als vrijwilliger voor nachtdiensten en hij zwerft vaak door de stad op zoek naar een grote liefde, een totale omhelzing. Deze nachtelijke tochten stellen hem op de proef. Zijn obsessionele zoektocht naar ‘de ideale vrouw’ leveren op zekere nacht resultaat op … De Venusval is een film over verborgen verlangens en neigingen, een film die voortspruit uit de rijke verbeeldingswereld van de mannendromen en -fantasieën. (Robert Van Ackeren )
Van Ackeren begint, naar eigen zeggen, steeds aan een film op basis van één bepaald beeld dat hij in zijn hoofd heeft. In dit geval, zo vertelt hij, ging het om het beeld van een grote, mooie maar kwetsbare vrouw die een kleine, maar sterke man in een tas met zich meedraagt. Hoe meer zij hem liefheeft, hoe groter hij wordt en hoe moeilijker zij hem onder controle kan houden. Net zoals in zijn vorige film, Die Flambierte Frau, laat Van Ackeren zijn mannelijke fantasie de vrije loop. De vrouw is weer raadselachtig en mooi, het leven van de personages wordt weer gedomineerd door obsessies en verborgen passies. Myriam Roussel speelt hier de rol van de sterke en agressieve vrouw. Coco wordt gespeeld door Sonja Kirchberger, een ontdekking van de regisseur. In heel wat opzichten speelt Van Ackeren de temperamenten van de twee vrouwen tegen elkaar uit: Coco is de passionele , maar toch ook traditionele vrouw, terwijl Marie ‘de ideale’ en dus onbereikbare of zeker onbeheersbare vrouw is. De man is, net zoals in Van Ackerens vroegere films, de speelbal van deze twee uitersten, enerzijds op zoek naar geborgenheid en rust, anderzijds gedreven door zijn onderbewuste passie. (vrij naar Screen
International, 18 .5 .88 )
Van Ackeren begint, naar eigen zeggen, steeds aan een film op basis van één bepaald beeld dat hij in zijn hoofd heeft. In dit geval, zo vertelt hij, ging het om het beeld van een grote, mooie maar kwetsbare vrouw die een kleine, maar sterke man in een tas met zich meedraagt. Hoe meer zij hem liefheeft, hoe groter hij wordt en hoe moeilijker zij hem onder controle kan houden. Net zoals in zijn vorige film, Die Flambierte Frau, laat Van Ackeren zijn mannelijke fantasie de vrije loop. De vrouw is weer raadselachtig en mooi, het leven van de personages wordt weer gedomineerd door obsessies en verborgen passies. Myriam Roussel speelt hier de rol van de sterke en agressieve vrouw. Coco wordt gespeeld door Sonja Kirchberger, een ontdekking van de regisseur. In heel wat opzichten speelt Van Ackeren de temperamenten van de twee vrouwen tegen elkaar uit: Coco is de passionele , maar toch ook traditionele vrouw, terwijl Marie ‘de ideale’ en dus onbereikbare of zeker onbeheersbare vrouw is. De man is, net zoals in Van Ackerens vroegere films, de speelbal van deze twee uitersten, enerzijds op zoek naar geborgenheid en rust, anderzijds gedreven door zijn onderbewuste passie. (vrij naar Screen
International, 18 .5 .88 )
Image gallery
Generiek
Regisseur
Robert van Ackeren
Componist
Peer Raben
Met
Myriem Roussel, Horst Günter Marx, Sonja Kirchberger
Scenario
Robert van Ackeren, Catharina Zwerenz
Cinematograaf
Jürgen Jürges
Monteur
Tanja Schmidbauer
Producent
Theo Hinz
Meer informatie
Taal
Duits
Productielanden
West-Duitsland
Jaar
1988