09 20 okt. '24
F873e724 9f7e 4d8d bbf3 2c89ebe5c6ab

Richard Woolley

Brothers and Sisters

Editie 1981
96' - 1980 - Drama - Taal: Engels
Regisseur: Richard Woolley Componist: Trevor Jones Met: Carolyn Pickles, Sam Dale, Robert East
RICHARD WOOLLEY
Aktief als filmmaker sinds de vroege jaren '70. Realiseerde ondermeer TELLING TALES. BROTHERS AND SISTERS is zijn tweede langspeelfilm. Woolley is ook professioneel bezig met muziek en teater, o.a. in de Red Ladder Theatre Company. Hij leeft momenteel in Leeds, waarheen hij in '75 verhuisde na anderhalf jaar 'experimenteren met film' in West-Berlijn. Hij is een uitgesproken voorstander van geregionaliseerde filmproduktiekernen en meteen dus een tegenstander van de Londense hegemonie terzake.

Een donkere herfstnacht in Leeds. De prostituée Jennifer wordt in een verlaten huis vermoord door een man. Net als in de meeste, 'gewone' thrillers zal in BROTHERS AND SISTERS de 'whodunit' - vraag centraal staan. Wie vermoordde Jennifer? Is het de klant die ze in de loop van de avond heeft opgepikt en die zich erg nerveus gedroeg? Is het de plaatselijke landloper die ze even voordien nog wat centen heeft toegestopt? Is het de taxichauffeur die beloofd heeft haar te komen oppikken? Of is het één van de gebroeders Barratt, waarvan de gedragingen en overtuigingen door het exposee van de film in detail zullen geanalyseerd en onderzocht worden? Op het eerste gezicht lijken de levens en levensopvattingen van de broers nogal uit elkaar te lopen.

David Barratt is sociaal assistent en zowat het typische voorbeeld van de burgerlijke intellektueel, die erg veel moeite heeft om de bourgeois-waarden van zijn afkomst te verzoenen met zijn eigen politieke ideeën. Snel wordt duidelijk dat zijn geëngageerde opvattingen steeds minder in overeenstemming te brengen zijn met zijn feitelijk gedrag. Tegenover Tricia, met wie hij in een min of meer vaste relatie samenwoont in een soort gemeenschapshuis, predikt hij zijn ideeën over "eerlijkheid” en ”gelijkheid der sexen”, maar ondertussen heeft hij wel een heimelijke verhouding met Theresa, het kindermeisje dat zich met de kroost van zijn broer inlaat. Theresa is tevens de zuster van de vermoorde prostituée. James Barratt is beroepsmilitair en zowat het prototype van de traditionele 'right winger'. Zijn opvattingen over de rol van de vrouw, of het nu zijn eigen vrouw betreft of de eerste de beste prostituée, zijn konservatief en autoritair, en als dusdanig wel in overeenstemming met zijn levenswijze en zijn (familiale, sociale, professionele) achtergrond. Mettertijd zal voor Theresa een en ander dan ook duidelijker worden: ondanks de schijnbare verschillen blijven de twee broers in feite 'two of a kind'. En het voornaamste verschil tussen hen beide is dan ook niet meer dan de voorzichtig geformuleerde hoop dat David, op basis van zijn verbaal beleden overtuigingen, meer kansen heeft op een reële en blijvende (gedrags-en opinie) verandering…

Ondertussen schrijft Theresa in haar dagboek: "Ik weet dat slechts één man de moord begaan heeft, maar ik begin het gevoel te krijgen dat alle mannen schuldig zijn". Dat is dan ook de reden waarom de intrige van deze crime-thriller gebruikt wordt als een soort voorwendsel voor een doorgedreven eksploratie van seksueel geladen en bepaalde vooroordelen. De suspense van de oorspronkelijke 'whodunit'-aanpak wordt gehanteerd om duidelijk te maken dat omzeggens iedere man als potentiële dader in aanmerking komt. Dit leidt tot een handige, zij het soms nogal doorzichtige mengeling van thriller-suspense, soap-opera naturalisme en moreel engagement.

Die kombinatie van handigheid en doorzichtigheid van het exposee wordt bv. duidelijk gemaakt wanneer de montage een drietal 'typische' koppel-scènes naast elkaar plaatst: David en Tricia die ruziën nadat hij zijn seksuele ontrouw heeft moeten opbiechten, de prostituée en haar klant die in hun bezigheden gestoord worden door de thuiskomende echtgenoot en tenslotte majoor James en zijn vrouw die tijdens een ritje te paard kibbelen omdat hij wat met een andere vrouw gebabbeld had. Die juxtapositie door de montage moet duidelijk maken hoe teorie en praktijk van de sexuele vrijheid wel degelijk klassebepaald zijn. Het is dan ook een voordeel dat de duidelijkheid van de 'boodschap' die BROTHERS AND SISTERS wil brengen wat getemperd wordt door de intelligente en subversieve aanwending van de 'whodunit'-ingrediënten.

Image gallery

F873e724 9f7e 4d8d bbf3 2c89ebe5c6ab
5dd16de6 5590 4dc8 94b1 bbd58a5b881e

Generiek

Regisseur

Richard Woolley

Componist

Trevor Jones

Met

Carolyn Pickles, Sam Dale, Robert East

Scenario

Richard Woolley, Tammy Walker

Cinematograaf

Pascoe Macfarlane

Monteur

Mick Audsley

Producent

Keith Griffins

Meer informatie

Taal

Engels

Productielanden

Verenigd Koninkrijk

Jaar

1980

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over het festival, de films en de filmmakers, en onze activiteiten doorheen het jaar?