Wat gebeurt er wanneer een jonge liftster met hippiementaliteit zich nestelt in de ruime auto van een welgestelde makelaar in onroerende goederen, die eenzaam leeft en elke menselijke warmte verloren heeft sedert zijn echtscheiding? In het geval van Breezy, film waarvoor Clint Eastwood niet voor de camera met een revolver, maar àchter de camera stond als regisseur, wordt het een lang tasten en zoeken, een strijd tussen aantrekkingskracht en afstoting.
Het meisje Breezy is opdringerig, maar kan ook heel innemend zijn, al is zij lang geen klassieke schoonheid. Zij veroordeelt niet: haar leuze is "wees lief voor elkaar". Aldus weet zij de eenzame makelaar langzaam te ontdooien. Zij heeft haar intrek genomen in zijn huis. Hij heeft voor haar frisse kleren gekocht en neemt haar meer uit. Hun omgang is los, ongedwongen, Wanneer hij op een dag vrienden van zijn leeftijd ontmoet, hindert hem plots het besef dat Breezy zijn dochter kon zijn. Hij besluit een einde te maken aan de verhouding.
De film vloeit over van romantiek, met tegenstellingen tussen de wereld der jonge zwervers en die der welgestelde burgers. Hij sluit aan bij de golf van ''Love Story' -films. Gevoelige zielen zullen erdoor getroffen worden. Nuchtere kijkers echter zullen er koud bij blijven. Maar de film is goed gemaakt. Hij is bovendien goed vertolkt. Holden maakt zijn personage heel aanvaardbaar en Kay Lenz is schitterend als de fascinerende en onweerstaanbare Breezy.
(R.D.B. in Het Laatste Nieuws, 11.10.1974)
Image gallery
Generiek
Clint Eastwood
Michel Legrand
William Holden, Kay Lenz, Roger C. Carmel
Jo Heims
Frank Stanley
Ferris Webster
Robert Daley
Meer informatie
Engels
Verenigde Staten van Amerika
1973