Regisseur
Ulrike Ottinger
Componist
Peer Raben
Met
Tabea Blumenschein, Lutze, Magdalena Montezuma, Nina Hagen
Editie 1982
108'
-
1979
-
Drama
-
Taal:
Duits, Engels
BILDNIS EINER TRINKERIN schetst het portret van twee dranklustige vrouwen. Zij, een zeldzaam mooie vrouw, rijk en excentriek, haar gevoelens achter een ijzeren masker verbergend, besluit haar dagelijkse leventje op te geven. Ze koopt een vliegtuigtiket “aller jamais retour” Berlijn. Ze wil in een voor haar totaal vreemde stad alles vergeten om zich voluit te kunnen koncentreren op haar enige wens, haar exkslusieve lotsbestemming: drinken, leven om te drinken, zich bewust dood drinken. En dit volgens een nauwkeurig uitgestippeld schema, een soort alternatieve sightseeing tour doorheen Berlijn. Op deze tocht kruist dit extravagant wezen een eerder ordinaire vrouw. Het is het type van de sociale drinkster, veel emotioneler, thuis in het milieu en er ook afhankelijk van. Onwillekeurig loopt de levenswandel van beide personages parallel.
Het relaas van deze twee figuren tekent zich onverbrekelijk af tegen de achtergrond van de Berlijnse “scene”. Rocksterren (o.a. Een fragment met Nina Hagen), kunstenaars (Eddie Constantine), taxichauffeurs, een travestiet, een dwerg, maken er deel van uit. In deze Berlijnse sfeerschets worden enkele pottenkijkers van de goegemeente niet vergeten: het gezond verstand, de socioloog, de statisticus, die ongevraagd en welleerd kommentaar geven op de fauna van het milieutje dat de dranklustige vrouwen doorkruisen.
De bizarre enscenering van BILDNIS EINER TRINKERIN met kunstig aangeklede personages in de moderne omgeving van het grootsteedse landschap verwijst duidelijk naar de teatrale richting in de recente Duitse film. Ook de opbouw van de film - in een soort tonelen - is hiervoor kenschetsend. Deze formele aspekten versterken juist de betrokkenheid van de toeschouwer bij het drinkersdrama, dat ook het zijne kan zijn. Juist de artificiëel-afstandelijke sfeer van de film benadrukt de tragiek van het gebeuren. De vrouwen verkeren in de onmogelijkheid om in kontakt te komen met elkaar, soms ontbreekt zelfs een notie van herkenning ondanks hun gemeenschappelijke activiteit. Niet zozeer het verschil in sociaal niveau - een reëel verschil - houdt de vrouwen van elkaar verwijderd, maar doodeenvoudig (een teveel aan) alcohol.
BILDNIS EINER TRINKERIN overstijgt daardoor het louter individuele en fascineert door de soms groteske enscenering van het Berlijnse milieu, terwijl Tabea Blumenschein die de mooie, excentrieke vrouw gestalte geeft, voor de drank geboren lijkt. (R.S.)
Het relaas van deze twee figuren tekent zich onverbrekelijk af tegen de achtergrond van de Berlijnse “scene”. Rocksterren (o.a. Een fragment met Nina Hagen), kunstenaars (Eddie Constantine), taxichauffeurs, een travestiet, een dwerg, maken er deel van uit. In deze Berlijnse sfeerschets worden enkele pottenkijkers van de goegemeente niet vergeten: het gezond verstand, de socioloog, de statisticus, die ongevraagd en welleerd kommentaar geven op de fauna van het milieutje dat de dranklustige vrouwen doorkruisen.
De bizarre enscenering van BILDNIS EINER TRINKERIN met kunstig aangeklede personages in de moderne omgeving van het grootsteedse landschap verwijst duidelijk naar de teatrale richting in de recente Duitse film. Ook de opbouw van de film - in een soort tonelen - is hiervoor kenschetsend. Deze formele aspekten versterken juist de betrokkenheid van de toeschouwer bij het drinkersdrama, dat ook het zijne kan zijn. Juist de artificiëel-afstandelijke sfeer van de film benadrukt de tragiek van het gebeuren. De vrouwen verkeren in de onmogelijkheid om in kontakt te komen met elkaar, soms ontbreekt zelfs een notie van herkenning ondanks hun gemeenschappelijke activiteit. Niet zozeer het verschil in sociaal niveau - een reëel verschil - houdt de vrouwen van elkaar verwijderd, maar doodeenvoudig (een teveel aan) alcohol.
BILDNIS EINER TRINKERIN overstijgt daardoor het louter individuele en fascineert door de soms groteske enscenering van het Berlijnse milieu, terwijl Tabea Blumenschein die de mooie, excentrieke vrouw gestalte geeft, voor de drank geboren lijkt. (R.S.)
Image gallery
Generiek
Regisseur
Ulrike Ottinger
Componist
Peer Raben
Met
Tabea Blumenschein, Lutze, Magdalena Montezuma, Nina Hagen
Scenario
Ulrike Ottinger
Cinematograaf
Ulrike Ottinger
Monteur
Ila von Hasperg
Meer informatie
Taal
Duits, Engels
Productielanden
Duitsland
Jaar
1979