09 20 okt. '24
daniel hart x pol de plecker & wannes vanspauwen

Daniel Hart x Wannes Vanspauwen & Pol De Plecker

25 componisten, 25 filmmakers, 25 ultieme symbioses van muziek en cinematografie die helemaal passen binnen het DNA van Film Fest Gent en de World Soundtrack Awards. Voor het unieke project 2x25 vroeg het festival 25 componisten een kort muziekstuk te componeren, waarna 25 filmmakers aan de slag gingen en een korte film maakten. Het resultaat: 25 eigenzinnige films waarbij de muziek de vorm, de vertelling en de textuur inspireerde.

It's Raining, It's Pouring

Portret Daniel Hart

Daniel Hart

Daniel Hart beleefde zijn jeugddroom terwijl hij met zijn rockband door de Verenigde Staten toerde. Maar toen hij in 2008 David Lowery ontmoette, ontwaarde die een epische dimensie in zijn harde muziek. “Net wat ik nodig heb voor mijn eerste film”, dacht Lowery. Het klikte meteen tussen de rockster en de filmmaker.

Zo goed zelfs dat Hart de muziek van al Lowery’s films componeerde. Het begon met Ain't Them Bodies Saints gevolgd door Pete's Dragon, A Ghost Story, Old Man and The Gun, The Green Knight en Peter Pan & Wendy. Volgens Lowery heeft een score van Daniel Hart iets mythisch, iets transcendents, iets sacraals bijna en dat past uitstekend bij Lowery’s oeuvre. Deze kenmerken stammen misschien wel uit Hart’s jeugdjaren: zijn moeder leidde immers een kerkkoor en die ervaring hielp hem zeker bij de score voor The Green Knight. Zijn muziek is een gids bij de montage, vertelde Lowery in 2022 op de Film Music Days van Film Fest Gent.

De in 1976 in Emporia, Texas geboren Daniel Hart volgde zowel een muzikale opleiding als die voor toneelauteur. Naast filmmuziek en eigen albums schreef hij ook de muziek voor tv-series als The Exorcist, The Society, Interview With The Vampire en documentaires zoals die over de bekende viroloog Fauci. Dat hij eigenlijk constant met muziek bezig is, noemt hij zowel een zegen als een vloek: zodra hij een filmset betreedt of filmbeelden ziet, welt de muziek meteen in hem op.

IMG 7360 druk c Michiel Devijver 2© Wannes Vanspauwen

Wannes Vanspauwen & Pol De Plecker

Als kind was Wannes Vanspauwen in de auto van zijn moeder ooit getuige van een immense file op de autostrade. Niemand kon toen vermoeden dat hij dat beeld als vertrekpunt zou gebruiken voor De dag die wit was, zijn afstudeerfilm aan het KASK. Zijn liefde voor de film kwam nadat hij, amper tien jaar, een camera kreeg van zijn vader en hij het leven van zijn familie op beeld vastlegde. De films van Béla Tarr trokken hem definitief over de streep. In De dag die wit was, laat Vanspauwen zien hoe verschillende mensen die door de mist in een opstopping terecht zijn gekomen, ten prooi vallen aan onzekerheid. Vanspauwen toont zich in zijn vormgeving een discipel van Federico Fellini en Roy Anderson.

20221016 FFGENT22 Jeroen Willems 032© Pol De Plecker

Vanspauwen verzorgde ook het camerawerk van Noisetrain van KASK-collega Pol De Plecker en zorgde zo voor een van de drie prijzen die de film kreeg op het jongste kortfilmfestival in Leuven. Daar werd Noisetrain, geïnspireerd door De trein der traagheid van Johan Daisne, nog bekroond als beste film en kreeg hij ook nog de persprijs. De gelauwerde film gaat over drie mannen die wakker worden op een stilstaande trein en hun tocht verder zetten doorheen een grafisch sneeuwlandschap. Pol De Plecker slaagt er volgens de pers erin om radicaal zijn eigen stijl door te drukken en de jury prijst de winnaar omdat hij vakkundig jongleert met filmische elementen als kleur, geluid en casting.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over het festival, de films en de filmmakers, en onze activiteiten doorheen het jaar?