165a52cc 7cec 47f7 bc89 2ea521955abb

Scoring for Scorsese

Editie 2013 WSA Film Music Days
Film & Music WSA
Geen Scorsese film zonder een betoverende soundtrack. Brussels Philharmonic speelt de scores die Scorsese's films zo bijzonder maakten, met werk van Bernard Herrmann, Howard Shore, Elmer Bernstein, Philip Glass en anderen.

Martin Scorsese is een regisseur die uitzonderlijk veel belang hecht aan de muziek in zijn films en een bijzonder grote verscheidenheid aan de dag legt in zijn keuze van componisten, het gebruik van bestaande klassieke composities of het citeren van pop- en rocknummers en werk van de klassieke Amerikaanse songwriters.

Naast zijn muziekfilms, laat hij ook in andere films de grote Hollywoodtraditie van de symfonische filmscores voortleven, beginnend met zijn eenmalige samenwerking voor Taxi Driver (1976) met de legendarische Bernard Herrmann. Een andere grote veteraan onder de Hollywoodcomponisten, Elmer Bernstein, schreef de wondermooie score voor The Age of Innocence (1993) en de score van Bringing Out the Dead (1999). Intussen wierp Howard Shore zich op als vaste componist van Scorsese en tekende hij voor de scores van Gangs of New York (2002), The Aviator (2004), The Departed (2006) en Hugo (2011). Ook Scorsese's unieke samenwerking met Philip Glass voor Kundun (1997) is tijdens het concert te horen, alsook Max Richters 'On the Nature of Light' uit Shutter Island (2010).

Naast deze selectie uit de nieuw gecomponeerde filmscores brengt het concert ook enkele klassieke stukken die Scorsese in zijn soundtracks verwerkt: het Intermezzo uit 'Cavalleria Rusticana' van Pietro Mascagni in Raging Bull (1980) en de derde symfonie van Krzysztof Penderecki in Shutter Island.