7c9d81c8 c559 4ab3 b5c6 ddf8b4399fb5

WSA Film Music Seminar - Creative Partnership Talk with Marco Beltrami & Michaël R. Roskam

Editie 2019 WSA Film Music Days
WSA Film & Music
Het zijn dikwijls net de creatieve samenwerkingen tussen componisten en filmmakers die tot de meest intrigerende oeuvres leiden. Met Creative Partnerships schijnen we het voetlicht op uitzonderlijke samenwerkingen tussen regisseur en componist.
Het Film Music Seminar is een unieke kans om bij te leren van een grootmeester in de filmmuziek. Curator dr. Martine Huvenne gaat in gesprek met tweevoudig Oscar-genomineerd componist Marco Beltrami. Aan gespreksonderwerpen alvast geen gebrek: Beltrami’s imposante carrière staat bol van de indrukwekkende projecten waarvoor hij zijn grenzen als muzikant keer op keer verlegde. Het arsenaal van de Amerikaanse componist reikt van bombastisch, symfonisch werk tot elektronische soundtracks, waarvoor hij in de leer ging bij de Italiaanse avant-gardecomponist Luigi Nono.

Beltrami vervaagt vaak de lijn tussen verschillende stijlen en laat zich dikwijls inspireren door het geluid, wat voor een unieke sound zorgt. Beltrami werd wereldwijd bekend dankzij zijn werk voor de Scream-franchise van Wes Craven. Zijn horror-scores zitten ook verweven in Guillermo Del Toro’s Hellboy (2004). Maar Beltrami bindt zich niet aan één genre: ook regisseur Tommy Lee Jones’ Westerns The Three Burials of Melquiades Estrada (2005) en The Homesman (2014) voorzag hij van een eigenzinnige soundtrack. Zijn werk voor Oscarwinnaar The Hurt Locker (2008) van Kathryn Bigelow levert stof voor een discussie over het verschil in een muzikale samenwerking met een mannelijke of vrouwelijke regisseur. In het recente werk van Beltrami valt John Krasinski’s Golden Globe-genomineerde A Quiet Place (2018) op. Hoe gaat een componist om met het schrijven van muziek voor een film die draait om de afwezigheid van geluid?

Dichter bij huis vinden we het werk van Beltrami ook in films van de Franse regisseurs Bertrand Tavernier (In The Electric Mist - 2009) en Jean-François Richet (Mesrine - 2008). Afsluiten doen we met een Belgische samenwerking. Michaël R. Roskam, die met Beltrami samenwerkte voor zijn Amerikaanse project The Drop (2014), deelt zijn inzichten tijdens het laatste deel van het seminar.