Wereldpremière Carter Burwell in concert op Film Fest Gent 2018

My post 21
Nieuws 20 mrt 2018
Op 17 oktober ontvangt Film Fest Gent Carter Burwell als eregast tijdens de 18e editie van de World Soundtrack Awards. Nooit eerder werd muziek van de wereldwijd gelauwerde componist, vooral bekend via zijn samenwerking met de Coen Brothers, live uitgevoerd.

De Amerikaanse componist wordt gezien als één van de meest briljante filmcomponisten van zijn generatie, niet alleen omwille van zijn aangrijpende scores voor films als 'Being John Malkovich', 'In Bruges', 'Where The Wild Things Are', 'Twilight', maar ook vooral omwille van zijn unieke samenwerkingen met een aantal van de meest gerespecteerde filmmakers ter wereld. Denk maar aan de gebroeders Coen ('Fargo', 'True Grit', 'Miller’s Crossing', 'No Country for Old Men') en Todd Haynes ('Carol', 'Wonderstruck', 'Mildred Pierce'). Eerder dit jaar ontving de veelgeprezen Amerikaanse componist zowel een Oscar- als een Golden Globe-nominatie voor de zwarte komedie 'Three Billboards Outside Ebbing, Missouri' van Martin McDonagh.

In het kader van de 18e editie van het World Soundtrack Awards organiseert Film Fest Gent het allereerste concert met filmmuziek van Carter Burwell. De originele filmscores van Carter Burwell zullen live worden uitgevoerd door Brussels Philharmonic, onder leiding van Dirk Brossé, en begeleid door filmfragmenten op het grote scherm.

Patrick Duynslaegher, artistiek directeur van Film Fest Gent: "We zijn verheugd dat we Carter Burwell eindelijk kunnen verwelkomen op onze World Soundtrack Awards in Gent, waar hij in 2016 werd bekroond met maar liefst drie prijzen. Carter Burwell staat natuurlijk vooral bekend om zijn opmerkelijk creatieve en loyale samenwerking met Ethan en Joel Coen. Het is net zo moeilijk om je een film van de Coen Brothers zonder de muziek van Carter Burwell voor te stellen, als een Hitchcock-film zonder de muziek van Bernard Herrmann of een film van François Truffaut zonder de muziek van Georges Delerue, om slechts twee gelijkaardige en langdurige samenwerkingen tussen regisseur en componist op te noemen. Zijn baanbrekende scores voor de eigenzinnige films gemaakt door de Coen Brothers en zijn werk voor vele andere regisseurs duiden op een felle originaliteit en een sterk gevoel voor het excentrieke, het experimentele en het minimalistische. Dit alles maakt Carter Burwell een echte iconoclast, een componist die, hoewel hij tot de A-list van studiocomponisten behoort, toch de vrijheid en de geest van een onafhankelijke filmproductie behoudt."

Dirk Brossé, muziekdirecteur bij Film Fest Gent en huisdirigent van de World Soundtrack Awards: “Carter Burwell is een boeiend componist omdat hij er steeds weer in slaagt om voor elke film de juiste sfeer en de gepaste klankwereld te bedenken. Hij componeert in verschillende muzikale stijlen en bezit een rijk palet aan zowel akoestische als elektronische kleuren. Een editie waar ik erg naar uit kijk!”

Kleurrijke carrière

De weg die Carter Burwell aflegde tot zijn succesvolle carrière als filmcomponist, is eerder ongebruikelijk. Aan Harvard College studeert hij zowel animatiefilm als elektronische muziek. Na het afronden van zijn studies, begint hij te werken als computerwetenschapper (waarbij hij software schrijft voor automatiseringsprocessen van laboratoria en eiwitanalyse), gaat hij aan de slag als computermodeller én animatiefilmmaker, voordat hij directeur wordt van het Digital Sound Research Centre aan het New York Institute of Technology.

Tijdens de jaren 80 bouwde Carter een parallelle carrière uit in de muziekwereld, speelde hij met een aantal bands in New York City (The Same, Thick Pigeon, Radiante) en schreef hij muziek voor dans, theater en film. Sinds de Coen Brothers hem in 1984 inhuurden voor het componeren van een originele score voor hun langspeeldebuut 'Blood Simple', schreef hij muziek voor meer dan 80 films. Dankzij hun samenwerking voor maar liefst 15 films is het trio, samen met de Oscarwinnende sound designer Skip Lievsay ('Gravity'), verantwoordelijk geweest voor het ontwerpen van de sound architecture van enkele van de meest opmerkelijke films van de afgelopen 30 jaar, zoals 'Barton Fink', 'The Hudsucker Proxy', 'The Big Lebowski', 'Fargo', 'No Country For Old Men' en 'Hail, Caesar!'.

Burwell componeerde ook de muziek voor vier projecten van Todd Haynes, waaronder het recente 'Wonderstruck' en ontving in 2015 een Academy Award-nominatie voor ‘Best Original Score’ voor 'Carol' én een Emmy Award voor de HBO mini-serie 'Mildred Pierce'. Hij heeft verder alle films van regisseur Martin McDonagh van originele muziek voorzien zoals 'In Bruges', 'Seven Psychopaths' en ook dit jaar de meervoudig bekroonde film 'Three Billboards Outside Ebbing, Missouri'. Enkele van zijn andere opmerkelijke filmscores zijn de Spike Jonze-films 'Being John Malkovich', 'Adaptation' en 'Where the Wild Things Are'; Bill Condons 'Gods and Monsters', 'Mr. Holmes', 'The Fifth Estate' en 'The Twilight Saga'; David O. Russells 'Three Kings' en 'Anomalisa', geregisseerd door Duke Johnson en Charlie Kaufman.

Carter Burwell werkt momenteel aan de nieuwste productie van de Coens: de Netflix-film 'The Ballad of Buster Scruggs'.

Met ook muziek uit 'Moonlight'

Naar jaarlijkse traditie verwelkomt Film Fest Gent ook de winnende componist van de ‘WSA Discovery of the Year’ van het voorbije jaar. In 2017 kaapte de Amerikaans componist, pianist en producer Nicholas Britell het beeldje weg voor zijn muziek voor het Oscarwinnende 'Moonlight' van Barry Jenkins.

In 2015 schreef Britell ook al de muziek voor Adam McKays Oscargenomineerde film 'The Big Short' en het regiedebuut van Natalie Portman 'A Tale of Love and Darkness'. Dit jaar componeerde Britell de muziek voor 'Battle of the Sexes' van Valerie Faris en Jonathan Dayton. Momenteel werkt hij aan de nieuwe film van Adam McKay ('Backseat') en 'If Beale Street Could Talk', het nieuwe project van Barry Jenkins.

18e World Soundtrack Awards & Carter Burwell live in concert
Brussels Philharmonic o.l.v. Dirk Brossé
17 oktober 2018 - Capitole Gent

Koop hier jouw ticket(s)!