VAF Wildcards 2025 uitgereikt
De winnaar van de VAF Wildcard Fictie 2025 komt evenwel uit de RITCS School of Arts. Alice Pamart kreeg hem voor haar afstudeerfilm Dulle Griet. Pamart begint haar film met de vondst van het in het kanaal Charleroi verdronken lichaam van Marguerite. Zij belandt in een ondergrondse wereld vol bizarre figuren. Haar kleindochter Odile worstelt op aarde met de zin van het leven. Via Breugels schilderij Dulle Griet lijken de twee vrouwen raadselachtig met elkaar verbonden. Terwijl een gids het schilderij toelicht komen elementen uit dat werk tot leven in het bestaan van Marguerite en Odile. In deze merkwaardige en mysterieuze film wordt de rol van Marguerite vertolkt door Marijke Pinoy en kan Sam Louwyck zich in zijn zoveelste bijrol uitleven als museumgids.
Potentieel
De jury bestaande uit Michiel Philippaerts, Dorian Jespers, Patricia Lopes en Hendrik Verté was “volledig overtuigd van het potentieel van Alice als filmmaker. Zij trof de jury met een gedurfde en ambitieuze film die een toegankelijk geheel vormt ondanks de niet-rationele manier waarop tussen personages en tijdsprongen wordt gewisseld”. De jury looft verder het sterke acteerwerk, het ritme van de film en de juiste mix tussen een helder verhaal en veel durf.
Ook de winnaar van de Booster Card, Aime Octave Ishimwe voor zijn Echoes Beneath the Hill, heeft veel potentieel volgens de jury. Het sterk en puur verhaal raakte de jury die ook wijst op de mooie cinematografie en slimme visuele taal van de film. Aime Octave Ishimwe studeerde af aan het RITCS.
Animatie
Eleni Aerts wint de VAF Wildcard Animatie 2025 voor Cold Bathroom waarin een vrouw het in een koude badkamer opneemt tegen de kikker die in haar zit en steeds meer plaats opeist. Cold Bathroom slaagt erin om de jury, bestaande uit Timothée Crabbé, Yiuloon Lee en Karin Vandenrydt, te “inspireren met een film die het medium animatie ten volle heeft benut. De ruwe tekenstijl waar het tekenplezier van afspat en het gebruik van perspectieven, passen uitstekend bij het thema. Dit origineel absurd verhaal is tot in de details afgewerkt en zuigt je als kijker mee in een intrigerende en groteske film”.
Eleni Aerts studeerde af aan het KASK terwijl de Booster Card gaat naar Arwen Aznag voor haar Photograph of an Insane Woman to Show the Condition of Her Hair, een masterfilm van Luca School of Arts, campus Brussel. Zij boeide de jury met een eigenzinnige, expressieve en visueel interessante film die op een originele manier een veel besproken thema aankaart. Zij heeft duidelijk iets te vertellen.
Documentaire
De VAF Wildcard Documentaire 2025 gaat naar Comme une histoire van Charlotte Jodogne, een masterfilm van KASK. Tijdens een weekend komen twee zussen Jodogne samen om de video te bekijken die Charlotte nog heeft bewaard van toen ze nog een gewelddadige relatie had. Samen kijken de zussen die onderling zeven jaar verschillen terug op de momenten die hun seksualiteit hebben gevormd. Ze pogen, eerst in een slaapkamer en later op een plek in de natuur, controle te krijgen over hun eigen verhalen.
Juryleden Emmy Oost, Anouk Torbeyns en Kinshuk Surjan oordeelden dat “Charlotte op een originele en kwetsbare manier een intieme en persoonlijke film heeft neergezet zonder van het hoofdpersonage een slachtoffer te maken. Ze is erg beheerst in de wijze waarop ze dit verhaal en topic portretteert. Dit is duidelijk een slimme film die de jury na het kijken is bijgebleven”.
De sterke dramaturgie, de cinematografie en toegepaste technieken van Les enfants ont des oreilles leverde Kumail Syed dan weer een Booster Card op. De jury had bij deze KASK-film ook oog voor “de skill om anderen te benaderen en daar een sterke relatie mee op te bouwen”.
Filmlab
Zowel de winnaar van de WildCard en de Booster Card, respectievelijk Raouf Moussa voor As Far As We Imagine en Helle Monne Huisman voor Hemelsbreed studeerden af aan het KASK. As Far As We Imagine is een reis en meditatie over plaatsloosheid, beeldvorming, perspectief en de stille politiek van hoe we ons verhouden tot onze omgeving. Aan de hand van kaarten, projecties en digitale simulaties onderzoekt de maker hoe onze manier van kijken bepaalt hoe we ons ergens thuis voelen.
De jury bestaande uit Việt Vũ (Quang Trung Pham), Camille Orso Caël en Tim Roerig looft de “montage, het tempo en de creatieve keuzes die werden gemaakt zoals het gebruik van de camera, de complexiteit en het overtuigende einde. Deze elementen komen mooi samen tot een origineel en gevoelig werk”. Omdat Hemelsbreed er met indrukwekkende en spectaculaire cinematografie en sound edit tussen de inzendingen uitsprong, kreeg Helle Monne Huisman een Booster Card.
Resultaten
De VAF Wildcards voor Fictie en Animatie zijn elk goed voor 60.000 euro, die voor Documentaire en Filmlab zijn goed voor 40.000 euro. In totaal werden er dit jaar 54 masterfilm eindwerken ingediend voor de VAF Wildcard Competite waarvan 21 fictieprojecten, 13 animatiefilms, 9 documentaires en 11 single-screen-werken voor de filmlab-categorie.
De resultaten en het professioneel parcours van de VAF Wildcardlaureaten spreken tot de verbeelding. Leonardo van Dijl, Anouk Fortunier, Gilles Coulier, Adil El Arbi & Bilall Fallah, Tom Van Avermaet, Nathalie Teirlinck of Sahim Omar Kalifa zijn slechts enkele namen van Wildcardwinnaars Fictie die inmiddels naam maakten in de internationale filmwereld. Hetzelfde geldt voor documentairemakers als Eva Küpper, Sofie Benoot, Olga Lucovnicova, Juanita Onzaga en Tim De Keersmaecker.
Heel wat films met een VAF Wildcard werden in het afgelopen jaar afgewerkt. Loynes van Dorian Jespers ging in Cannes in wereldpremière en is bezig aan een indrukwekkend festivalparcours. Het is nu wachten op Mouth of Fire van Giada Cicchetti, Henry is A Girl Who Likes to Sleep van Marthe Peters en Romeria Z van Camille Ghekiere.
Raf Butstraen
Met decennia filmgeschiedenis op de teller is voormalig filmcriticus Raf Butstraen de geknipte man om het laatste filmnieuws te fileren voor Film Fest Gent.