Uitloop: Zhaleika 16 okt
Michaël (journalist)
“De trage opbouw van de film zorgt ervoor dat je langzaam maar zeker in de sfeer van het verhaal wordt ondergedompeld. Ik werd er echt ingezogen. De regisseur pakt haar tijd om het verhaal van Lora te vertellen. Het geeft je tegelijkertijd ook een inkijk in een andere cultuur, en geeft je een beeld van hoe het zou zijn om in dat kleine Bulgaarse dorpje te wonen. De schitterende landschapsfotografie heeft daar een groot aandeel in.”
An en Anton – arbeiders
“Tijdens de film heb ik mijn ogen veel over het scherm laten dwalen, de landschappen daar zijn echt mooi in beeld gebracht. Schijnbaar komt de regisseur van de film ook uit zo’n klein dorpje, ze bracht de beklemmende sfeer daar in ieder geval goed over. Soms wat zwaar op de maag, maar de zang van de typische oudere Bulgaarse dames en de traditionele muziek brachten een grappige noot. Ik moet eerlijk zeggen, dat de film me meer doet dan de beschrijving in het boekje me deed vermoeden.”
Mark, Arianne, Fanny – cipier, invalidemedewerkster, met pensioen
“Voorlopig een van de beste films van de 35 die op mijn programma staan. De film greep mij zeer aan op persoonlijk niveau. Toen ik 15 was, is mijn moeder gestorven. Zoiets breekt je jeugdigheid, ik zag hetzelfde gebeuren met het meisje in de film. Ook zij had een omgeving waar je met je verdriet eigenlijk niet goed terecht kon, een die verzand in hopeloos ouderwetse tradities. Want toendertijd werd ook in ‘la flandre profondre’ van je verwacht dat je in het plaatje meeliep. Dan word je opstandig en probeer je daar mee te breken. Ik heb zelf ook op het punt gestaan om weg te gaan, naar Amsterdam. Maar ik zou daar maar verloren zijn gelopen. Ondanks de verschillen in cultuur begrijp ik haar keuzes volkomen.”