Sterke Vlaamse aanwezigheid op IFFR

International Film Festival Rotterdam logo
Nieuws 17 dec 2025
Met Two Square Meters van Volkan Üce in de Big Screen competitie, Unerasable van Socrates Saint-Wulfstan Drakos in de Tiger competitie en The Great Escape van Joren Vandenbroucke in het Art Directions-programma is de Vlaamse film in diverse secties aanwezig op het Internationaal Film Festival van Rotterdam (IFFR). Daarnaast zijn ook de Ket & Doc-documentaire Wheelie Boys en de hybride film Why Do I See You in Everything? geselecteerd.

Two Square Meters

In Two Square Meters staat Tayfun, de eerste Turkse begrafenisondernemer in ons land, op het punt om het tienjarig bestaan van zijn onderneming te vieren. Volkan Üce volgt Tayfun en een collega in Turkije in het zoeken naar een evenwicht tussen commerciële belangen en religieuze tradities. Waar willen mensen met een tweeledige culturele achtergrond begraven worden? Verschillen de Belgische twee vierkante meter van die uit Turkije? Deze respectvolle documentaire is op haar best wanneer ze een inkijk biedt in de Turkse leefwereld met thema’s als rouw, religie, traditie. Af en toe neigt ze naar een reclamefilm voor de firma van de begrafenisondernemer.

Unerasable

De experimentele documentaire Unerasable van Socrates Saint-Wulfstan Drakos is geselecteerd voor de prestigieuze Tiger Competitie die vernieuwende films en nieuwe stemmen belicht. Volgens de festivalcatalogus is de film “een urgent, moedig en poëtisch bricolage dagboek waar politiek de persoonlijke overleving ontmoet”. Een verbannen filmmaker ontvlucht Vietnam via Thailand en belandt na vijf jaar in het Westen om te ontsnappen aan gewelddadige onderdrukking. Maar hij wordt daar opnieuw geconfronteerd met repressieve vormen van controle. Ontheemding en bestaansonzekerheid blijven er doorwerken.

Uit verschillende soorten beelden, afkomstig uit koloniale archieven, Europese avant-gardefilms, Sovjetpropaganda, Koude Oorlogs-cinema, weeft Drakos een verhaal waaruit geleidelijk een serene poëzie ontstaat die je niet zou verwachten in een werk met zo’n politieke urgentie. De film legt de structurele patronen van politiek geweld bloot. Socrates Saint-Wulfstan Drakos is een pseudoniem en na afloop zal het publiek begrijpen waarom. De productie is in handen van Annabelle Van Nieuwenhuysse en Yüksel Çilingir voor Cinemaximiliaan.

The Great Escape

Voor de VR-ervaring The Great Escape van Joren Vandenbroucke is de Rotterdamse selectie een volgende stap in een al indrukwekkende festivalcarrière die in Venetië begon. In de film ontworstelen drie geraniums zich aan hun doodse bestaan op een vensterbank. Als actieve toeschouwer kruip je in de huid van de derde plant en ervaar je de ontsnapping van binnenuit. Deze ervaring raakt aan existentiële thema’s als vrijheid, identiteit en verbeelding. Het wordt een zintuiglijke beleving die je niet loslaat, aldus onze festivalbrochure Focus Knack. Een productie van Sven Spur en Brecht Van Elslande voor Animal Tank.

Wheelie Boys

De Ket&Doc-documentaire van Aisha Adepoju maakt deel uit van het educatieprogramma van IFFR. Drie vrienden bereiden zich fietsend op één wiel voor op de overgang naar de middelbare school. Een nieuwe levensfase begint. In deze pittige ogende coming-of-age-documentaire schetst Aisha Adepoju de groepsdynamiek onder jongeren die zich uitleven in ride-outs en herinneringen opgehalen aan de lagere school. Tussendoor groeit het besef dat alles binnenkort anders zal worden. Niet iedereen zal naar dezelfde school gaan.

Why Do I See You In Everything?


De eerste speelfilm Why Do I See You In Everything? van Rand Abou Fakher gaat in Rotterdam in wereldpremière in de sectie Bright Future. Die belicht debuutfilms met een duidelijke eigen stem en visie. Zij behoren tot het meest vernieuwende in de hedendaagse filmwereld. In deze hybride film tussen documentaire en fictie reflecteren beste vrienden Qusay en Nabil in hun Berlijnse appartement op hun vervlochten verzetsverleden. Ze mijmeren over hun geboortestad en halen herinneringen op aan hun rol in de Syrische revolutie toe ze zestien waren. De camera fungeert als getuige, metgezel en soms als machteloze toeschouwer. Hun appartement wordt een broos toevluchtsoord en hun vriendschap blijft als getuigenis, als verzet en als een teder perspectief op verbondenheid.

Daarnaast brengt IFFR een kortfilm focusprogramma rond Collectif Faire-Part, het collectief dat in zijn multidisciplinaire praktijk de koloniale geschiedenis van België, hedendaagse machtsverhoudingen en de koloniale vormen van verzet bevraagt. Het programma bevat onder andere de wereldpremière van What We Said to Brussels Airlines en een terugblik op L’escale (2022) en Speech for a Melting Statue (2023).

Coproducties

De animatiefilm Marcel et Monsieur Pagnol van Sylvain Chomet is een van de meest in het oog springende Vlaamse coproducties op het Rotterdamse festival. Eric Goossens Walking the Dog was de hoofdanimatiestudio. Bart Van Langenhove voor Savage Film was de Vlaamse coproducent van Whitetail van Nanouk Leopold. Deze film ging eerder in Toronto in wereldpremière. Ten slotte zijn ook meerdere korte filmcoproducties geselecteerd, waaronder This Is Your Captain Speaking van Nienke Deutz en Digna van der Put (Animal Tank), CUL-DE-SAC! van Clyde Gates en Gabriel Sanson (Scum Pictures) en Tussen Broers van Tom Fassaert (Clin d’Oeil Films).

Het Internationaal Film Festival van Rotterdam heeft plaats van 29 januari tot 8 februari 2026.

www.iffr.com

DSC 4815

Raf Butstraen

Met decennia filmgeschiedenis op de teller is voormalig filmcriticus Raf Butstraen de geknipte man om het laatste filmnieuws te fileren voor Film Fest Gent.