09 20 okt. '24

Sidder en beef op Midnight Cult

Lesfauves
Nieuws 15 okt. 2018
Ook voor (toekomstige) cultfilms is er plaats op het festival. Sterker nog, op deze 45e editie hebben we er een volledig parcours aan gewijd! Ben je op zoek naar films die vooral spannend, huiveringwekkkend, provocerend, confronterend zijn, of waar gewoon een hoek af is? Dan zijn deze films binnen het Midnight Cult-parcours zeker iets voor jou!

De jonge Christina Ricci: dat was het beeld van het hoofdpersonage dat Vincent Mariette voor ogen had toen hij het scenario voor 'Les fauves' schreef. En het moet gezegd: Lily-Rose Depp (de dochter van Johnny Depp en Vanessa Paradis) herinnert inderdaad aan de jonge Ricci. 'Les fauves' is de tweede langspeelfilm van Mariette van wie je op Film Fest Gent vier jaar geleden zijn debuut 'Tristesse Club' kon bekijken.

Deze nieuwe speelt zich af in de zuidwestelijke Franse streek Dordogne, waar op mysterieuze wijze jongelui verdwijnen. Al snel doen zich de wildste geruchten de ronde. Zo is er sprake van een onbekend huiveringwekkend wild beest dat hen frenetiek aan flarden scheurt. En wat heeft een mysterieuze schrijver met de zaak te maken? Laura, vertolkt door Depp, trekt na de verdwijning van een vriendin op onderzoek. Het is het begin van een huiveringwekkende queeste in deze thriller met fantasy-trekjes.

Bekijk 'Les fauves' op donderdag 18 en vrijdag 19 oktober, in aanwezigheid van de regisseur.

Je moet ze het wel nageven: het echtpaar uit 'The Cannibal Club' is verlekkerd op mensenvlees, maar ze zorgen wel zélf voor de slacht! Bij voorkeur zetten ze het mes in hun mannelijk huispersoneel dat ze rekruteren in de achtergestelde buurten van hun woonplaats, de zonovergoten badplaats Fortaleza, waar ze in een zwaarbeveiligde strandvilla resideren.

De echtgenoot is lid van de kannibalenclub uit de titel: een mannelijk gezelschap hoogwaardigheidsbekleders dat conservatieve waarden hoog in het vaandel draagt. Evenals, om Herman Van Rompuy te parafraseren, de christelijke deugd van de hypocrisie. Ondanks enkele Grand Guignolmomenten houdt regisseur Guto Parente zich ver van de exploitation die vaak met kannibalenfilms gepaard gaat. 'The Cannibal Club' is vooral een bijtende satire die de toeschouwers laat gniffelen.

Bekijk 'The Cannibal Club' op woensdag 17 oktober.

Weinig regisseurs zijn zich zo intens bewust van de geschiedenis van de cinema als Guy Maddin. En geen enkele regisseur is er de voorbije 30 jaar in geslaagd om die liefde voor film in zulke fantastische werken om te zetten ('The Forbidden Room', 'Dracula - Pages from a Virgin's Diary'). Met 'The Green Fog', samen bedacht met Evan en Galen Johnson, heeft hij een indrukwekkend item aan zijn imposante filmografie toegevoegd.

Het is een eerbetoon aan 'Vertigo', Hitchcocks melomeesterwerk dat verankerd is in San Francisco. Met scènes uit zo'n 200 films en series die in San Francisco spelen (van 'The Game' over 'The Streets of San Francisco' tot een clip van *NSYNC) hebben Maddin en zijn gezellen een film bij elkaar gepuzzeld die de sleutelscènes uit 'Vertigo' op eigenzinnige wijze evoceert. Maar dit is véél meer dan een oefening in cinefilie. Het is vooral een fascinerende, met humor gekruide ode aan een wonderbaarlijke stad.

Bekijk 'The Green Fog' op dinsdag 16 oktober en donderdag 18 oktober.

Pakweg de helft van de dialoog in 'Sextape' gaat over blowjobs. Ja, het is me wat met die Franse jeugd van tegenwoordig! Twee tienerzussen raken bevriend met twee ruige leeftijdsgenoten met slechts één obsessie, seks dus, en een afkeer van homo's. Eén van hen filmt een van de zussen terwijl ze hem - jawel! - een blowjob geeft. Het verleent hem macht over haar, of dat denkt hij toch, want zo makkelijk laat ze zich niet kisten.

Het is verleidelijk om 'Sextape', die in Frankrijk zelf overigens 'À genoux les gars' heet, weg te zetten als een goedkope manier om te scoren. Maar de film, deels gebaseerd op improvisaties van de vier hoofdvertolkers, zegt zinnige zaken over machtsverhoudingen binnen seksuele relaties. En hij past in een lange traditie van films, denk aan 'Kids' van Larry Clark of 'Les Valseuses' van Betrand Blier, die schijnbare sensatie gebruiken om hun boodschap over te brengen.

Bekijk 'Sextape' op woensdag 17 oktober.

Met zijn langspeeldebuut 'Liza, the Fox-Fairy' leverde de Hongaarse regisseur Károly Ujj Mészáros drie jaar geleden een indrukwekkend, veelgelaagd visitekaartje af. Voor zijn tweede film 'X - the eXploited' kan hij een beroep doen op de schitterende hoofdrolspelers van zijn eersteling, voorop Mónika Balsai. Zij vertolkt nu een politie-inspecteur die details ontdekt die haar collega's over het hoofd zien en een misdaad ruikt waar anderen niets opvalt.

Ze vermoedt dat achter een opvallend hoog aantal zelfmoorden in Boedapest een seriemoordenaar schuilt. Samen met een nieuwe collega graaft ze naar de waarheid, al ontdekt ze dat ze haar partner niet blindelings kan vertrouwen. Een thriller - ondertitel: 'Verwijderd uit het systeem' - waarin de kenmerkende weirde humor van Ujj Mészáros niet ontbreekt, en daarenboven een film die het chaotische politieke klimaat in Hongarije tegen het licht houdt.

Bekijk 'X - the eXploited' op donderdag 16 oktober, woensdag 17 oktober en vrijdag 19 oktober.

Tags

FFG2018

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over het festival, de films en de filmmakers, en onze activiteiten doorheen het jaar?