09 20 okt. '24

Screen Flanders investeert 1,3 miljoen euro in tien producties

Img 7473 web c michiel devijver
Nieuws 17 dec. 2019
Screen Flanders, dat Vlaanderen als audiovisuele regio op de internationale kaart wil zetten, investeert 1,3 miljoen euro in tien diverse producties. De investering genereert ruim 10,9 miljoen euro aan audiovisuele uitgaven in het Vlaamse gewest. Een economische hefboom van 8,41 per geïnvesteerde euro.

Diversiteit is troef onder de tien projecten die door het economisch Screen Flanders-fonds met 1,3 miljoen euro worden gesteund. Het gaat om speelfilms en tv-reeksen, fictie, animatie, documentaire en zelfs een musical. ‘Annette’, ‘The Deep House’, ‘Ritueel’, ‘Rookie’, ‘Dreambaby’ en ‘La Sirène’ zijn de titels van de zes gesteunde langspeelfilms.

Mysterieus

Adam Driver en Marion Cotillard zijn de hoofdrolspelers in ‘Annette’, het Engelstalig debuut van de Franse regisseur Leos Carax, bekend van ‘Les Amants du Pont-Neuf’ en ‘Holy Motors’. Het is een musicalfilm over een glamourkoppel dat een kind krijgt, Annette, een mysterieus meisje met een onwezenlijk uiterlijk. Opnames gebeurden al in het Concertgebouw in Brugge, in de Brusselse KVS en de Lites-studio in Vilvoorde. Production Services Belgium is de Belgische co-producent.

Het Franse Radar films is de hoofdproducent van ‘The Deep House’ van Alexandre Bustillo en Julien Maury over een koppel urban exploration-fotografen. Zij willen in de Franse Pyreneeën een onderwaterspookhuis verkennen, maar wekken daarbij de duistere geest van de plek tot leven. De onderwaterscènes worden gedraaid in de waterstudio van Lites en verschillende Vlaamse professionals zijn als crewlid bij de productie betrokken.

Na in de regiestoel te hebben gezeten van internationale fictiereeksen als ‘Rellik’ (BBC) en ‘Riviera’ (Sky) keert Hans Herbots terug naar Vlaanderen om er ‘Ritueel’ te draaien. Een psychologische thriller gebaseerd op een boek van de Britse schrijfster Mo Hayder van wie Herbots al ‘De behandeling’ verfilmde. Marie Vinck en Geert van Rampelberg spelen de hoofdrollen in een film die in en rondom Antwerpen zal worden gedraaid. Eyeworks Film & TV Drama is de hoofdproducent.

Gebroken

In het voorjaar van 2020 wordt ‘Rookie’ verwacht, het langspeelfilmdebuut van Lieven Van Baelen. De ambitieuze motorrijder Nicky zet in iedere race zijn leven op het spel en volgens de regisseur is het een film over gebroken dromen en tweede kansen. Matteo Simoni speelt de rol van de motorracer en Veerle Baetens is zijn tegenspeelster. Er werd onder meer in Lede gedraaid en de film is nu in postproductie en wordt in het voorjaar van 2020 verwacht. ‘Rookie’ is een productie van Czar Film & TV.

Veerle Baetens speelt aan de zijde van Ben Segers ook een hoofdrol in ‘Dreambaby’, het speelfilmdebuut van Jeroen Perceval. Screen Flanders steunt dit drama over een beroemde acteur en een veertienjarige drugsdealer. Savage Film produceert en de opnames gaan begin 2020 van start op diverse Antwerpse locaties.

Geliefden

Ook de lange animatiefilm ‘La Sirène’ van de Iraanse regisseur Sepideh Farsi krijgt steun van Screen Flanders. Lunanime is de Vlaamse coproducent in een film over een tiener en zijn grootvader die tijdens een belegering in Iran in 1980 met een schip hun geliefden proberen te redden. Het animatiewerk gebeurt in de Gentse Studio Lumière.

Naast deze zes speelfilms steunt Screen Flanders vier tv-producties met daaronder drie fictiereeksen en een documentairereeks. In Antwerpen, Gent en Leuven wordt de spannende ‘The Cambridge Murders’ gedraaid over een politie-eenheid die een reeks moordzaken onderzoekt in en rondom de eeuwenoude Britse universiteit. Indra Siera voert de regie en heel wat Vlaamse professionals werken mee als leden van de crew.

Pieter Van Hees (‘Waste Land’, ‘Generatie B’, ‘Versailles’ is een van de drie regisseurs die werkt aan ‘The Window’, een tiendelige fictiereeks over het leven in de kleedkamers en de bestuurcenakels van een Britse professionele voetbalploeg op het hoogste niveau. Samen met zijn collega’s, Adrian Shergold en Claudia Garde voert Van Hees de regie over o.a. Louis Talpe, Ella Leyers en Barbara Sarafian. Richard van Oosterhout is de DOP en de muziek van ‘The Window’ wordt gecomponeerd door Raf Keunen. Velvet Films is de Belgische coproducent.

Een microchip die ontdekt wordt in babyvoeding in Helsinki en een dierenarts van de grenswacht die al een jaar wordt vermist, zijn de ingrediënten in de achtdelige fictiereeks ‘Transport’. Ze wordt geschreven en geregisseerd door de Finse Auli Mantila. Jonnydeponny van Philippe De Schepper en Helen Perquy is de Vlaamse partner.

Onfatsoenlijken

Screen Flanders investeert tenslotte in ‘De onfatsoenlijken’, een documentairereeks gebaseerd op het gelijknamige boek van journalist Jan Antonissen over de opkomst en bloei van het populisme in Europa. Wie zijn de ‘onfatsoenlijken’ die de EU op haar grondvesten doen daveren? Luc Lemaire voert de regie in een productie van Panenka, het productiehuis van Tom Lenaerts en Kato Maes.

Via Screen Flanders geeft de Vlaamse overheid audiovisuele producties die een deel van hun budget in het Vlaamse Gewest spenderen, een financieel duwtje in de rug. Belgische (co)producenten kunnen tot 400.000 euro terugbetaalbare voorschotten aanvragen. De vermelde projecten kregen steunbedragen tussen 70.000 en 360.000 euro.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over het festival, de films en de filmmakers, en onze activiteiten doorheen het jaar?