09 20 okt. '24

Ontdek de Spotlight op Japan

P1av6mde2m1490f9acjm1109qg31
Nieuws 16 okt. 2016
150 jaar diplomatieke vriendschap vraagt om een feestje. Film Fest Gent zet, mede in het kader van het jubilerende handelsverdrag de Spotlight op Japanse cinema. Met vertoningen van nieuwe films uit het land van de rijzende zon, van zowel jong talent als veteranen die in het Westen onbekend zijn biedt de sectie Spotlight Japan een unieke kans om poolshoogte te nemen van de actuele cinema van een van de belangrijkste landen uit de filmgeschiedenis.

We hebben de eer en het genoegen om enkele Japanse regisseurs op het festival te mogen verwelkomen. Zo zullen Eiji Uchida (‘Lowlife Love’) en Kaji Fukuda (‘Harmonium’, ’Sayônara’) afreizen naar Gent om toelichting te geven bij hun respectievelijke films en al je vragen beantwoorden. Naast deze nieuwe titels van films die zelden de reguliere bioscoop halen, is er ook een retrospectieve sectie met enkele sleutelfilms van de Japanse new wave regisseur Nagisa Ôshima, de meest kritische en filmisch innovatieve regisseur van zijn generatie. Bij aantal van deze films is het mogelijk een heuse Japanse Bento Box te bestellen, een Japanse maaltijd met groentjes, vlees en vis.

Maandag 17 oktober vertoont Film Fest Gent de klassieker ‘Gosses de Tokyo’ van Yasujirō Ozu. Deze stille film wordt voor de gelegenheid speciaal voorzien van nieuw gecomponeerde muziek van Belgisch componist Gwenaël Grisi. Geen cliché of burleske cinema, maar een compositie die een mooie aanvulling vormt op Ozu's beelden. Gentse theatermaker Arne Sierens is een groot Ozu-fan: “Iedereen zou alle films van Yasujirō Ozu moeten bekijken. Ozu is zonder enige twijfel de grootmeester van de Japanse film. Hij staat heel hoog in mijn lijstje van beste regisseurs aller tijden en ik weet zeker dat dat bij velen ook zo is. Wim Wenders, een Duits regisseur, heeft ooit een documentaire over Ozu gemaakt en had zelfs plannen om een bioscoop te openen dat uitsluitend Ozu films zou vertonen. Ozu heeft dus bij velen een enorme indruk achtergelaten. Dit kwam door zijn rebelse manier van werken, waar ik me zowaar wat in herken. Hij ging tegen alle wetten van de Amerikaanse cinema in. Desalniettemin waren zijn films vernieuwend met een technisch zeer sterke montage.”

In het kader van de UGent Ochtendsessies, een college reeks met film door professoren van de Universiteit Gent, bespreekt Professor Christian Uhl (vakgroep Talen en Culturen) op diezelfde dag naar aanleiding van de film ‘The Emperor in August’ (Masato Harada, 2015) de betekenis van de keizer in Japan. Hij focust daarbij op modern Japan en licht vanuit daar de historische en culturele context van het verhaal toe.

De centrale muzikale gast op deze festivaleditie is Ryuichi Sakamoto. Zijn muziek was te horen in ‘Merry Christmas, Mr. Lawrence’, ‘The Last Emperor’ en recent nog ‘The Revenant’. De componist zal tijdens het World Soundtrack Awards Gala op 19 oktober de Lifetime Achievement Award krijgen voor zijn werk en inzet voor de filmmuziek. Een dag eerder, 18 oktober, zal hij te gast zijn op het Film Music Seminar, waar hij samen met TV-serie componisten Jeff Beal (‘House of Cards’) en Jeff Russo (‘Fargo’), hun geheimen over scores componeren prijs geven. Een album met zijn werk voor films, een unieke compilatie, werd eerder dit jaar opgenomen in samenwerking met Brussels Philharmonic en Dirk Brossé. De CD is inmiddels verkrijgbaar tijdens het festival en in onze webshop.

Tags

FFG 2016

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over het festival, de films en de filmmakers, en onze activiteiten doorheen het jaar?