09 20 okt. '24

One Shot Cinema: La Princesa de Francia

P197oqci22qsr1eenie713bbk231
10 dec. 2014
Met slechts enkele films op zijn naam is Matias Pineiro (geboren in 1982) niet alleen de meest getalenteerde van de nieuwe generatie Argentijnse filmmakers maar mag hij gerust tot de meest stimulerende regisseurs ter wereld gerekend worden. The New York Times noemde hem terecht een van de ’20 directors to watch.’ Vorig jaar vertoonden we op de 40e editie van Film Fest Gent zijn derde lange speelfilm Viola (2012) waarvoor hij zijn inspiratie haalde bij Shakespeare’s Twelfth Night. Zijn nieuwste film La Princesa de Francia (2014) viel qua timing net uit de boot om op het voorbije festival vertoond te worden, maar dit maken we nu goed door dit in België onuitgegeven pareltje te vertonen in ons One Shot Cinema programma in KASKcinema.

Matias Pineiro put andermaal uit het Shakespeare canon met deze luchthartige bespiegeling van hoe het leven de kunst begint te imiteren wanneer een theatergezelschap uit Buenos Aires een luisterspel maakt van een van de liefdeskomedies van de Bard.

Het verhaal is toegespitst op Victor (Julian Larquier Tellarini), de charismatische regisseur van een klein toneelgezelschap. Na de dood van zijn vader keert hij uit Mexico terug naar Buenos Aires om er een radioproductie op te zetten van Love’s Labour’s Lost, een van de eerste komische toneelstukken van Shakespeare.

Victors reünie met zijn vast gezelschap loopt niet van een leien dakje: hij raakt verstrikt in een ingewikkeld emotioneel kluwen met zijn vriendin Paula (Agustina Munoz), zijn occasionele minnares Ana (Maria Villar) en zijn ex-vriendin Natalia (Romina Paula). En ook met zijn maten die bij het project betrokken zijn verloopt het niet zo vlotjes. Een complex vier minuten lang openingsshot van een nachtelijk partijtje voetbal op een binnenplein in een zwoel, schaduwrijk Buenos Aires, zet meteen de toon. Prachtig hoe vervolgens het stuk van Shakespeare binnendringt in het leven van de acteurs en de fictie die ze aan het herwerken zijn ook hun onderlinge relaties begint te sturen.

In briljant gechoreografeerde scènes vol elegante en sensuele camerabewegingen en bruuske cuts volgt Pineiro hoe de personages op straat, in de slaapkamer, in de radiostudio of in een museum rond elkaar dwarrelen. Hun romantische verzuchtingen weerspiegelen niet alleen wat er in Shakespeare’s stuk gebeurt maar beïnvloeden ook de productie. De ingewikkelde interacties worden op zo’n vloeiende en gebalde manier verteld dat je het gevoel hebt dat de 70 minuten in één duizelingwekkende muzikale beweging voorbijvliegen.

La princesa de Francia (de titel verwijst naar een personage uit Shakespeare’s blijspel) is tegelijk een speels vormexperiment én een oprechte observatie van fluctuerende relaties in een hippe metropool. Op meesterlijke wijze weet Pineiro een zowel dromerige als literaire atmosfeer te scheppen waarin verleden en heden, fantasie en realiteit soepel en naadloos in elkaar vloeien. Dat je er soms het noorden bij verliest vormt helemaal geen bezwaar, zo meeslepend en betoverend is dit heerlijk bescheiden cinematografisch hoogstandje. Pineiro die zich een bewonderaar noemt van zowel Chantal Akerman als Otto Preminger (‘voor de plastische manier waarop hij de camera beweegt’) hoort met La princesa de Francia definitief tot de groten van de vernieuwende hedendaagse cinema.

Voor de film is er een Kort Applaus voor "Eclipse" van Jacky De Groen.

One Shot Cinema - Film Fest Gent, december 2014:
La Princesa de Francia (Matías Piñeiro - 2014 - 70’)

te zien op:
woensdag 10 december
woensdag 17 december

€5 (standaard) /€3 (reductie)

in KASKcinema
Godshuizenlaan 4, 9000 Gent

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over het festival, de films en de filmmakers, en onze activiteiten doorheen het jaar?