09 20 okt. '24

One Shot Cinema: Der Samurai

P19hq685edd5irgkbndt2m178p1
08 apr. 2015
De One Shot Cinema van de maand april is 'Der Samurai', een grimmige en fantastische thriller van Till Kleinert.

Geloof vooral niet dat 'Der Samurai' een Duitse versie is van een Japanse martial arts film _ de gedachte alleen al! Moeilijk om in een paar woorden samen te vatten wat deze debuutfilm van Till Kleinert dan wel is en op welk publiek hij precies mikt. Horror-fans zullen er zeker van smullen, liefhebbers van queer cinema komen ook ruim aan hun trekken. Maar deze genre-mix is even goed een fabel over de angst voor het onbekende en het anders zijn, een macabere love story en een slasher prent over een vrij rondlopende gestoorde moordenaar.

En het is nu net deze gelaagdheid en ambiguïteit die 'Der Samurai' bijzonder maken. De film speelt zich af in een landelijk gebied in Brandenburg, waar de bevolking ‘s nachts opgeschrikt wordt door huilende wolven. Hun stoutste nachtmerries krijgen vorm in de dreigende gedaante van een naamloze vreemdeling (angstaanjagend door Pit Bukowski vertolkt), een maniak in een mooie witte jurk, met bloedrode lippen en zwaaiend met een katana. Uit het niets daagt hij plotseling op in het omliggende woud en laat hij in het dorp een spoor van vernieling achter.

De jonge lokale politieman Jacob (Michel Dierks) probeert deze rare krijger te pakken te krijgen, wat snel een alles verterende obsessie wordt. Tijdens hun kat-en-muis spelletjes in het gitzwarte woud wordt hij ook geconfronteerd met zijn eigen demonen en met aspecten uit zijn persoonlijkheid die hij liever diep had begraven. Hoe meer Jakob probeert vast te houden aan zijn morele principes en zijn gevoel voor law & order en zich daarmee tegen de krachten van het irrationele verzet, hoe meer hij onweerstaanbaar wordt aangetrokken door de gaven van zijn tegenstander en hij zelf over de schreef dreigt te gaan.

De samoerai-travestiet zou best een gefantaseerde nachtmerrie kunnen zijn, waardoor de schizofrene held ontdubbeld wordt, maar Kleinert zet de toeschouwer wel vaker op het verkeerde been en laat hem in het ongewisse over de ware natuur en identiteit van deze rare verschijning die chaos en animale instincten symboliseert en de bekrompen Germaanse gemeenschap in rep en roer zet.

Waar geen twijfel over bestaat is Kleinerts filmisch talent om met een microbudget een film te maken waar een grote dreiging vanuit gaat en die via schaarse belichting en een zeer creatieve geluidsband een constant gevoel van onbehagen schept. Hij lardeert zijn film ook met bizarre grapjes (zoals een pratende afgehakte kop) en de manier waarop Jakob en de samoerai letterlijk en figuurlijk rond elkaar dansen is vaak briljant gefilmd. Anders dan in het reguliere horrorvoer springt Kleinert zuinig om met gore en shockeffecten.

Der Samurai serveert de nodige portie huiver, maar kneedt de griezelarchetypen op een zodanige manier dat ze de genreconventies overstijgen en ze een subversieve geladenheid krijgen. Daarmee bereikt Kleinert wat alle intelligente horror doet: de toeschouwer de stuipen op het lijf jagen maar hem door een spel van aantrekken en afstoten ook met troebele gedachten en gevoelens huiswaarts sturen.

Vertoningen op 8, 15, 22 en 29 april telkens om 20u30.
Voor info en tickets kan je via de website van KASKcinema.

Vóór de film die om 20h30 start, is er een Kort Applaus voor 'Oak', het bachelor-eindwerk van KASK-student Jeroen Ceulebrouck.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over het festival, de films en de filmmakers, en onze activiteiten doorheen het jaar?