- ...
- home
- nieuws
- new york ...
New York Filmfestival selecteert Vlaamse 3D-film

Toward a Fundamental Theory of Physics is door Victor Van Rossem volledig onafhankelijk ontwikkeld binnen Atelier OFFoff, een werkplek in Art Cinema OFFoff. Voor het draaien ervan ontwierp Van Rossem een tweede reconstructie van de Time-Slice-camera, een cirkelvormig apparaat dat door cinematograaf Tim Macmillan werd uitgevonden in de vroege jaren tachtig. Er zijn 293 lenzen en alle camera’s nemen tegelijkertijd op om verschillende gezichtspunten vast te leggen. In digitale vorm pionierde de Time Slice techniek later via The Matrix als Bullet Time. Dankzij deze techniek kon de toeschouwer het traject van een kogel volgen.
Op weg
De titel van de kortfilm verwijst naar de fundamentele zoektocht binnen de natuurkunde naar een allesomvattende theorie die alle natuurkundige verschijnselen in het universum kan verklaren. Momenteel bestaat deze fundamentele theorie uit twee succesvolle maar onverenigbare theorieën. Volgens Van Rossem is toward, op weg naar, van belang in de titel. Een zoektocht, zo luidt het op de voorstelling van zijn project, waar “een stap voorwaarts ook als een stap achteruit” aanvoelt. Of: “meer weten is gelijk aan minder begrijpen”. Maar dat is volgens hem eigen aan het artistieke scheppingsproces.
Missie
Zijn jongste experiment is “een voortzetting van een persoonlijke missie om wetenschappelijke intenties te linken aan poëtische intuïtie”. Daarbij gebruikt hij tijd en licht die fundamenteel zijn voor film. Zij vormen en vervormen het subject in een film maar in de kortfilm worden zijzelf het subject. Met de tijd als vormgever en het licht als het gevormde. Filmonderzoek als een fysiek fenomeen aan de hand van een driedimensionaal beeld.
Tegelijk
In het programma van het New York Film Festival wordt de film van Victor Van Rossem voorgesteld als “duizelingwekkend, buitenaards en werkelijk experimenteel”. Er wordt onder meer verwezen naar de protocinematografische experimenten waarmee Eadweard Muybridge beweging van paard en mens probeerde vast te leggen en zijn film “toont driedimensionale lichtobjecten die tegelijk spookachtig en tastbaar tegenwoordig zijn in een ballet van abstracte schittering en golvende kleur”. Van Rossem experimenteerde eerder met deze techniek voor een videoclip met Meskerem Mees. De soundtrack voor zijn recentste film is van de hand van de Gentse pianist Thijs Troch.
Voetsporen
In dezelfde Current sectie wordt Dracula van Radu Jude vertoond. In die sectie worden immers niet alleen technische innovaties voorgesteld maar ook films die meer inhoudelijke grenzen verleggen. Bij Radu Jude gaat het om het omgaan met mythische en literaire bronnen. Met zijn selectie treedt Van Rossem in de voetsporen van Chantal Akerman (No Home Movie, 2015), An van Dienderen, Rosine Mbakam & Eléonore Yaméogo (Prism, 2021), Bas Devos (Here, 2023).
Art CinemaOFFoff is een vertoningsplek en platform voor experimentele film met de filmzaal in Kunsthal Gent als vaste uitvalsbasis. Atelier OFFoff is een collectief binnen Art CinemaOFFoff dat zich toelegt op het doorbreken van de traditionele grenzen van filmvertoning en –programmatie. Victor Van Rossem was de eerste filmmaker-in-residentie (oktober 2024 – mei 2025) binnen Atelier OFFoff.