09 20 okt. '24

Laat je leiden door Bert Scholiers

P1breuid1fmv6aperrrvrvtk91
Tips 02 okt. 2017
Bert Scholiers (regisseur van 'Charlie en Hannah gaan uit' en co-scenarist van 'Smoorverliefd' en 'Sprakeloos') selecteerde 5 films uit het officiële Film Fest Gent-programma.

Wonderstruck. Een onvermijdelijke keuze, en een film waar ik al maanden ongeduldig op zit te wachten. Todd Haynes is een van Amerika’s grootste hedendaagse cineasten en de man lijkt al enkele jaren in een absolute creatieve topvorm te verkeren. 'Wonderstruck' belooft een zeer fraai gevisualiseerde en magische liefdesverklaring aan cinema en aan de verbeelding te worden.

The Rider. Een fascinerende mix van fictie en documentaire, gedraaid met zeer beperkte middelen en met niet-professionele acteurs. De beelden ogen alvast indrukwekkend ('The Rider' is een film die nog maar eens aantoont hoe je met weinig budget, minimale crew en gevoelige digitale camera’s adembenemende cinema kan maken). 'The Rider' werd onder meer geproduceerd door onze eigen Bert Hamelinck.

Claire’s Camera. Een naar verluidt zonnige metapraatfilm over een sales agent die ontslagen wordt, gedraaid in guerillastijl tijdens het filmfestival van Cannes in 2016. Een zeer aanstekelijk uitganspunt. De titel knipoogt naar Eric Rohmers briljante 'Le genou de Claire' - voor een ongeneeslijke Rohmermaniak als ik al meer dan reden genoeg om naar deze film uit te kijken.

Acqua e zucchero: Carlo Di Palma. Een documentaire over de cameraman waarmee Antonioni het magnifieke 'Il deserto rosso' draaide, en die in een later leven Woody Allens vaste partner in crime werd. Di Palma en de New Yorkse neuroot ontwikkelden samen een zeer subtiele long take-stijl en blikten het ene in herfsttinten gedrenkte meesterwerk na het andere in (o.a. 'Hannah and her Sisters', mijn favoriete film).

Butterfly Kisses. Deze film heb ik door het programmaboekje van het festival ontdekt. Het debuut van Rafael Kapelinksi vertoont wat gelijkenissen met 'Charlie en Hannah': het is ook een generatieschets (in dit geval betreft die geen stedelijke twintigers, maar kansarme Britse tieners) die in ‘Scope en zwart-wit gedraaid werd. De melancholieke, lyrische trailer ziet er veelbelovend uit.


Ontdek de lijstjes van artistiek directeur Patrick Duynslaegher en Chef Cultuur van De Morgen Ben Van Alboom hier.

Tags

FFG2017

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over het festival, de films en de filmmakers, en onze activiteiten doorheen het jaar?