Kortfilmfestival Leuven zoekt het talent van morgen
Surfen
Volgens de organisatoren vormen de competities het kloppend hart van het festival. Met de Vlaamse competities voor fictie, animatie en documentaire surfen ze verder op de recente gloriedagen van de vaderlandse film in Cannes. De uit 25 kortfilms bestaande Vlaamse fictiecompetitie moet een beeld opleveren van wat de nieuwe generatie in petto heeft. Enkele van de Leuvense geselecteerden waren al op Film Fest Gent te zien. Finns Hiel van Cato Kusters, een coming-of-ageverhaal over twee vijftienjarige jongens die elkaar bij een boksopleiding ontmoeten, won er zelfs de studentenkortfilmcompetitie. De Gentse jury was “gepakt en onder meer verrast door de visuele taal en de sensibiliteit voor de nuances van menselijke relaties”.
Beeldtaal
Sebastien Schaevers’ La chute met een mysterieuze blik op een Zwitsers stadje kreeg in diezelfde competitie een Special Mention voor zijn opvallende beeldtaal en het op een nieuwe manier tonen van een omgeving. De andere Special Mention ging naar Merci pour votre patience! van Simon van der Zande die een oncomfortabel onderwerp aankaart zonder in didactiek te vervallen. De film speelt zich af tijdens een busrit in Brussel. Wanneer een Congolese immigrant opstapt en zijn ongenoegen over Europa luidop ventileert weten de passagiers zich geen houding te geven.
Winterslaap
In Leuven nemen de Gentse winnaars het op tegen hen al bekende en nieuwe korte fictiefilms. Daaronder Noisetrain van Pol De Plecker, over drie mannen die wakker worden op een stilstaande trein, de bitterzoete Arme jongen, zo ver van huis van Jonas Hollevoet. Sana Khamlichi heeft het over het spel van vrije wil en sociale druk in het gedwongen huwelijk van haar hoofdpersonage in L’amer au bord des lèvres, in Nocturnus onderzoekt een wetenschapper een soort winterslaap in een arctisch dorp, de koude is haast voelbaar bij dit werk van Meltse Van Coillie en Harm Dens. Society van Alex Verhaest waarin vijf vrienden en zesde personage buiten hun kring proberen te houden is gebaseerd op een kortverhaal van Kafka.
Kleurrijk
Volgens de organisatoren is geen selectie zo kleurrijk en gevarieerd als de uit 18 kortfilms bestaande Vlaamse animatiecompetitie. Zowel jonge gedreven studenten als gevestigde waarden komen aan bod. Bij deze laatsten hoort Raoul Servais die na de Gentse wereldpremière naar Leuven trekt met zijn Der lange Kerl die zich afspeelt tijdens WOI en een humane pacifistische boodschap met zich draagt. Rudy Pinceel stond in voor de live action in deze hybride animatiefilm.
Met haar Luce en de rots won Britt Raes al prijzen op diverse festivals maar met haar jongste film waarin een rots pardoes de rust in een vredig dorpje verstoort, komt ze thuis in Leuven waar ze in 2011 voor het eerst haar Homemade voorstelde.
Intiem
Wie voor de Vlaamse documentaire competitie kiest, krijgt opvallend veel intieme films te zien met een erg persoonlijke insteek. Licht van Sarah Lederman en Voorbij de sterren van Sarah Van Oostrum zijn daar uitmuntende voorbeelden van. Sarah Ledermans vader lijdt aan een zeldzame spierziekte en zij heeft het moeilijk met het verlies dat er aan komt. Maar zij trekt zich op aan de veerkracht van vriendin Julie die op jonge leeftijd haar ouders verloor en opgevangen werd door pleegouders. In Voorbij de sterren krijgen kinderen de kans om over dood en sterven te spreken en die verhalen sprokkelde Sara van Oostrum bij kinderen en ouderen in de kunstacademies van Eeklo en Waarschoot. Zij maakte er een kortfilm van met animatie en live action.
Reizen
Glen Dumortier heeft het in zijn Lendemain dan weer over een cineast die op een kruispunt in zijn leven naar de camping reist waar hij voor het eerst verliefd werd. Isabelle Tollenaere trok samen met Sofie Benoot en Liesbeth De Ceulaer naar California City en draaide er de documentaire Victoria. In haar The Fruit Tree portretteert ze een personage uit Victoria dat samen met haar dochter een huis aan het inrichten is. Deze intrigerende kortfilm ging in Venetië in wereldpremière en belandt na Gent in Leuven en is een voorbeeld van de daar vertoonde films waarvoor filmmakers de wereld introkken.
Longlists
Omdat Kortfilm Leuven meebepaalt welke kortfilms er op de longlist komen van de Oscars, de BAFTA's en de European Film Awards nemen de inzendingen van films voor de Europese competitie elk jaar toe. Dit jaar wordt die competitie voor het eerst uitgebreid met animatiefilms en documentaires. Zowel jury als publiek reiken een prijs uit voor beste Europese kortfilm. Er is keuze tussen 35 kandidaten. Diep in de nacht van Isis Mihrimah Cabolet is er slechts een van. Het hoofdpersonage is een jonge vrouw die vastzit in haar leven. Uitgedaagd door haar alter ego Blauw, stapt ze de deur uit en de wereld in. Merel Baldé, beter bekend als Merol, vertolkt de hoofdrol en schreef ook de muziek.
Reppen
In afwachting van de op 10 december in Reykjavik voorziene uitreiking van de European Film Award voor de beste kortfilm programmeert Leuven de vijf genomineerden. Daaronder Love, Dad van Diana Cam Van Nguyen. De film stond vorig jaar op het programma van FFG en Diana Cam Van Nguyen was dit jaar lid van de internationale kortfilmjury. Naast de genomineerden is ook nog een programma met de Leuvense persoonlijke favorieten uit de longlist waaruit de nomineerden werden gekozen. Wie Buurman Abdi van Douwe Dijkstra en Cherries van Vytautas Katkus respectievelijk de winnaar en de Special Mention van onze International Short Film Competition nog niet zag, reppe zich naar de Brabantse universiteitsstad. Daar worden ook de Oscargenomineerde kortfilms van dit jaar vertoond.
In het programmaonderdeel Big Names, Short Filmes komen de kortfilms aan bod van Cannesgangers zoals Gouden Palm-winnaar Ruben Östlund en beste regisseur Park Chan-wook aangevuld met Wasp van Oscarwinnares Andrea Arnold en Interesting Ball van het creatief duo Dan Kwan en Daniel Scheinert.
Focussen
Als Artist in Focus wordt het veelzijdig talent van Veerle Baetens getoond in een compilatie van kortfilms waarin ze optrad. Daaronder Romance van Douglas Boswell, het Oscargenomineerde Une sœur van Delphine Girard, en Zuur van Robin Pront. Van haar eerste speelfilm Het smelt wordt de trailer vertoond. James Marc Roels is net als Veerle Baetens een Artist in Focus. Hij stond vijftien jaar geleden voor het eerst op het festival met Mompelaar en daarna met A Gentle Creature. Daarna stapte hij samen met partner Emma De Swaef over naar de animatie. Het werd een succesverhaal met kortfilms als Oh Willy, Ce Magnifique Gâteau en nu met The House op Netflix. Een andere Focus richt zich op Artificiële Intelligentie met films op het kruispunt tussen cinema en Artificial Intelligence. Ze gaan over de impact van AI of zijn geschreven en uitgewerkt met behulp van AI.
Eigenheid
Volgens professor Richard Raskin, die al veertig jaar onderzoek doet naar de eigenheid van kortfilm, hebben kortfilms een geheel eigen vertelstructuur die verschilt van het eerder lineaire narratief van langspelers. De essentie van die unieke vertelstructuur is een dynamische interactie tussen tegenstellingen, die elkaar aanvullen en uitbalanceren. In zijn nieuwste boek The Yin and Yang of Short Film Storytelling past hij dit interpretatiemodel toe op tien kortfilms waarvan er vijf integraal worden vertoond, telkens weer met een vooraf opgenomen uitleg van prof. Raskin. Zijn premisse doet je met andere ogen naar een kortfilm kijken. Misschien al toepassen op een reeks Deense kortfilms met vier verschillende programma’s: één met Deense klassiekers, een in verband met Odense, het oudste kortfilmfestival van het land en twee rond inspirerende Deense regisseurs. Of de onder het Labo-label vertoonde uitdagende, experimentele cross-overfilms in het stramien van prof. Raskin passen is nog maar de vraag. Ze stellen is ze beantwoorden.
Alle info over Korfilmfestival Leuven vind je op kortfilmfestival.be
Raf Butstraen
Met decennia filmgeschiedenis op de teller is voormalig filmcriticus Raf Butstraen de geknipte man om het laatste filmnieuws te fileren voor Film Fest Gent.