In de bioscoop: Il Capitale Umano

P19c5qck1g189p1dum11271d6etvg1
21 jan 2015
Verrassing alom toen afgelopen juni niet de gedoodverfde favoriet 'La Grande Bellezza' van Paolo Sorrentino, maar wel 'Il Capitale Umano' van Paolo Virzì in Rome aan de haal ging met de David di Donatello - zeg maar: de Italiaanse Oscar - voor beste film.

Deze intelligente, stijlvolle thriller (tevens een bijtende kritiek op de klassenmaatschappij) is losjes gebaseerd op de gelijknamige roman van de Amerikaanse auteur Stephen Amidon. Maar Virzì transponeerde het verhaal naar hedendaags Italië, en splitste de plot op in drie verschillende hoofdstukken, die zowel narratief als visueel van toon verschillen. Alles begint tijdens een donkere, besneeuwde nacht in Noord-Italië, waar een fietser van de weg wordt gereden en gewond in een gracht belandt. Vervolgens zien we hoe deze gebeurtenis een impact heeft op twee uiteenlopende gezinnen: die van de middle class bankier Dino en diens tienerdochter enerzijds, en de kapitalistische mogul Giovanni en zijn vrouw Carla anderzijds. Het resultaat is een meeslepende, uiterst slim geconstrueerde whodunit die door Virzì naar een verwoestende climax wordt gestuwd, en bovendien kan bogen op een sterrencast, met op kop twee van Italië's meest gevierde en bekroonde actrices, Valeria Golina en Valeria Bruni Tedeschi, in glansrollen. "Not just a chic thriller, but an engrossing study of Italian society and a downward-spiralling economy", schreef het vakblad The Hollywood Reporter. (A.I.)