12 23 okt. '21

Goldmineties: Killing Zoe

P19c5phsij11nh1nef1omguaf20u1
21 jan. 2015

Het regiedebuut van Roger Avary, maat & medewerker van Quentin Tarantino die 'Killing Zoe' ook mee produceerde, is een hondsbrutale en modieus decadente moderne variatie op het klassieke misdaadfilmmotief van de bankroof die zéér slecht afloopt.

Eric Stolz is de jonge Amerikaan Zed die ongewassen en jetlagged, maar met de nonchalance van een fotomodel, in Parijs arriveert om er met zijn Franse boezemvriend Eric (een grotesk roekeloze Jean-Hugues Anglade) een kraak te slaan die uitmondt in een autodestructieve slachtpartij.

Bij zijn aankomst in de Lichtstad laat Stolz eerst nog een call girl (July Delpy, die meteen vertelt dat ze niet echt een hoertje is maar een kunststudente die een beetje bijklust) aanrukken. Terwijl ze in het hotelbed met elkaar praten, ontdekken ze warempel dat ze elkaar ook écht mogen. Alhoewel de omineuze gloed van F.W.Murnau’s 'Nosferatu' op het tv-scherm al iets akelig voorspelt, laat de tederheid en spontaniteit die van deze two-shots uitgaat zeker niet vermoeden hoe baldadig, bloedig en bombastisch het er de rest van de film zal aan toegaan. Je zou het zelfs een afdaling in de onderwereld kunnen noemen met Anglade als een demonische, gestoorde maniak. Vooraleer de hel echt losbarst krijgen we nog een andersoortige afdaling voorgeschoteld: een lang uitgesponnen scène waarin Zed met Eric en zijn bende junkies zich lazarus zuipen en zich volspuiten met heroïne in een fotogenieke gore jazz-tent.

De staalharde uiteenrafeling van het bloedbad is wat chic nihilistisch (in een typisch wegwerpshot dooft een van de boeven zijn sigaret in het bloed dat uit het hoofd van een lijk gutst), maar Avary’s archi-gewelddadig talent druipt zo van het doek. Avary schreef ook mee aan het script van Tarantinos 'Pulp Fiction' (1994) en volgens sommigen, waartoe ik mezelf graag reken, heeft hij zelfs meer talent dan Tarantino. Hij tekende met 'The Rules of Attraction' (2002) ook de veruit beste Bret Easton Ellis verfilming en regisseerde in 2004 de follow-up 'Glitterati' waarin hij de razendsnel gemonteerde Europese trip uit 'Rules' bewerkte tot een helaas wat middelmatige lange speelfilm.

Het blijft me een raadsel waarom Avary’s manisch energiek debuut uit 1994 intussen geen grotere cult-status bereikte.

De film zal op dinsdag 27 januari vertoond worden. Tarieven: € 5 (standaard) / € 3 (reductie). Reserveren kan door een mail te sturen naar info@kaskcinema.be, met vermelding van de voorstelling.

Het volledige programma is te vinden op: www.kaskcinema.be.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over het festival, de films en de filmmakers, en onze activiteiten doorheen het jaar?

Deze website gebruikt cookies om jouw surfervaring gemakkelijker en aangenamer te maken en om de inhoud van de websites beter af te stemmen op jouw behoeften en voorkeuren. Je kan de installatie van cookies weigeren, maar dan zullen sommige onderdelen van onze websites niet of niet optimaal werken. Lees meer.

Je browser voldoet niet aan de minimale vereisten om deze website te bekijken. Onderstaande browsers zijn compatibel. Mocht je geen van deze browsers hebben, klik dan op het icoontje om de gewenste browser te downloaden.