09 20 okt. '24

Film Fest Gent en JEF maken de 47ste editie kidsproof!

20 2437 gallery 1
Nieuws 09 sep. 2020
Film Fest Gent en jeugdfilmorganisatie JEF slaan opnieuw de handen in elkaar om de 47ste editie van het festival naast coronaproof ook kidsproof te maken. Met het Kidsproof parcours - een fantasierijk en divers programma van zes kleurrijke films en als kers op de taart de Kidsproof familiedag - nodigt het festival zowel jong als oud uit om zijn blik te komen verruimen. Van geknutselde ecocinema als Hallo wereld! voor de allerkleinsten tot coming-of-ageverhalen als Psychobitch en avontuurlijke oorlogsthrillers als Op de vlucht. Voor elk wat wils!

Kidsproof Parcours

Doorheen het hele festival serveert Film Fest Gent een allegaartje aan kleurrijke, grappige, hartverwarmende, uitdagende, misschien soms wat engere, maar vooral prachtige kinderfilms.

Voor de allerkleinsten is er de bijeengeknutselde animatiefilm Hallo wereld! waar de Franse animatoren Anne-Lise Koehler en Éric Serre bewijzen dat je ook met animatie ecosystemen tot leven kan laten brengen en zelfs kan doorgronden. In dit fantasierijke langspeeldebuut creëren ze met papier-maché en elegante stop-motionanimatie een levendige biotoop waarin maar liefst 76 diersoorten en 43 planten- en paddenstoelentypes samenleven. Mochten natuurfilmers als David Attenborough en Jacques Cousteau animatoren zijn, ze hadden films als Hallo natuur! gemaakt.

[IMG]

Hoe prachtig de kinderlijke verwondering ook moge zijn, de Noorse debuterende regisseur Johanne Helgeland wilde een klassieke thriller maken waarin kinderen serieus worden genomen. Op de vlucht, naar het werk van bestsellerauteur Maja Lunde, is bijgevolg een van die zeldzame WOII-films waar het hele gezin van kan meegenieten. Gesitueerd in 1942 in het door de nazi’s bezette Noorwegen, wordt het verhaal verteld door de ogen van de tienjarige Gerda, een verbeeldingsrijk meisje dat fantaseert over een leven als musketier. Nadat haar ouders zijn gearresteerd door Duitse soldaten omdat ze onderdak verschaffen aan Joden, treft ze op een dag twee Joodse kinderen in hun kelder aan. Gerda besluit samen met haar broer Otto de missie van hun ouders voort te zetten en hun nieuwe vrienden te helpen vluchten naar het verre, neutrale Zweden. Het wordt een intense, meeslepende tocht door de ijzige Noorse wildernis.

Normaliteit is een rekbaar begrip. Zeker als het op families slaat. Dat weet ook Malou Reymann, de Nederlandse cineaste die met haar autobiografisch getinte langspeeldebuut A Perfectly Normal Family dit jaar de VPRO Big Screen Award won op het filmfestival van Rotterdam. In dit Deens gesproken drama volgt Reymann de jonge Emma, die aan de vooravond van haar puberteit staat, en haar doordeweekse familie. Wanneer haar ouders scheiden “omdat papa een vrouw wil zijn”, verkruimelen plots Emma’s zekerheden. Door zowel de worsteling van Emma’s vader tijdens de transformatie als de ontwrichtende familiesituatie die dat met zich meebrengt, te tonen, schetst Reymann een doorleefd familieportret zoals je dat zelden in de bioscoop ziet.

Geen kinderprogramma zonder coming-of-ageverhaal van twee jonge mensen die elkaar ondanks hun verschillen toch vinden. In de indringende Noorse highschoolfilm Psychobitch is Frida anders. Niet omdat ze moet, maar omdat ze er zelf voor kiest om niet populair te zijn. De vijftienjarige outsider heeft geen zin om deel uit te maken van de zogenaamde perfecte generatie, in tegenstelling tot Marcus, de primus van de klas die graag wil uitblinken in alles wat hij doet. Wanneer de twee voor een klasopdracht gekoppeld worden, beginnen de vonken heen en weer te knetteren en ziet Marius zijn kans schoon om te laten zien wat een geweldige kerel hij is. Maar Frida is niet van plan zich aan te passen en daagt hem uit. Met Psychobitch stelt regisseur Martin Lund subtiel onze prestatiegerichte samenleving in vraag terwijl hij een tedere en tegelijk verfrissende blik werpt op het tijdloze thema van de onmogelijke liefde.

Waarom geen familiefilm maken met je eigen familie? Dat moet Silje Salomonsen gedacht hebben toen ze aan haar regiedebuut Zussen begon. Dit humoristische avontuur over de negenjarige Vega en de vier jaar jongere Billie die samen met hun vader door de Noorse bossen trekken, schreef de Noorse actrice immers samen met haar echtgenoot Arild Østin Ommundsen, cineast van de Sundance-film Monsterthursday (2004) waarin Salomonsen eveneens een rol kreeg. En de twee zussen die hun vader uit het bos moeten helpen nadat die zijn voet in een rotsspleet kwetst? Dat zijn gewoon hun bloedeigen dochters. Het resultaat van deze familieonderneming is enerzijds een mysterieuze jeugdfilm die toont hoe kinderen in extreme omstandigheden het beste in zichzelf en anderen naar boven halen en anderzijds een dromerige roadmovie waarin de soms magische ontmoetingen belangrijker zijn dan de bestemming.

[IMG]

Kidsproof familiedag

De ideale gezinsuitstap - en hoogtepunt - is ongetwijfeld de Kidsproof Familiedag. In Kunstencentrum Vooruit kan je op zondag 18 oktober terecht voor een zondag vol filmplezier voor de jongsten. Vergeet als ouder echter niet om stiekem - of minder stiekem - mee te genieten van het avontuur op het grote witte doek. Om 10u30 kan iedereen zich opwarmen aan het avontuurlijke en lieflijke Zussen. Na de tocht van de Noorse zusjes, is de tijd rijp om opnieuw door de natuur te trekken met Noorse kinderen. Om 14u volgt namelijk de vertoning van de oorlogsthriller op kindermaat Op de vlucht.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over het festival, de films en de filmmakers, en onze activiteiten doorheen het jaar?