Minimalism in Motion verwelkomt Emilie Levienaise-Farrouch en Martin Phipps

Emilie Levienaise Farrouch Martin Phipps
Nieuws 03 jun 2025
Film Fest Gent vervolledigt de line-up van zijn filmmuziekconcert Minimalism in Motion: Glass, Nyman and Beyond met twee hedendaagse erfgenamen van het minimalisme: Emilie Levienaise-Farrouch (All of Us Strangers, Living) en Martin Phipps (The Crown). Het concert gaat door op 16 oktober in Muziekcentrum De Bijloke. Eerder maakte het festival bekend dat zowel Philip Glass als Michael Nyman een Lifetime Achievement Award ontvangen voor hun baanbrekende bijdragen aan de minimalistische (film)muziek. Nu wordt ook het werk van Emilie Levienaise-Farrouch en Martin Phipps in de schijnwerpers gezet - twee eigentijdse componisten die minimalisme een nieuwe invulling geven. Hun muziek biedt een nieuwe, moderne dimensie aan een avond die volledig in het teken staat van de evolutie van het minimalisme in de filmmuziek.

Emilie Levienaise-Farrouch

De in Frankrijk geboren Emilie Levienaise-Farrouch is geschoold als pianiste en componiste - een sterke basis die haar naar de wereld van de filmmuziek bracht. Hoewel haar achtergrond dus klassiek is, laat ze zich ook inspireren door artiesten als Radiohead en Björk, wat haar ertoe bracht om synthesizers in haar werk te integreren en haar minimalistische stijl te moderniseren. Ze bracht drie soloalbums en een EP uit op het postklassieke sublabel 130701 van FatCat Records, en schreef daarnaast muziek voor tal van spraakmakende Britse films. Levienaise-Farrouch is uitgegroeid tot een veelbevraagde en veelzijdige filmcomponiste die waarde hecht aan de samenwerking met de regisseur.

Haar muziek is te horen in heel uiteenlopende filmprojecten: van psychologische horror (Censor, The Strays) en doorleefde coming-of-ageverhalen (Rocks), tot romantische fantasy (All of Us Strangers, genomineerd voor een BAFTA en Golden Globe) en aangrijpende drama’s (Living). Recent componeerde ze ook de scores voor The Agency (Paramount+-serie geregisseerd door Joe Wright), The Assessment van Fleur Fortuné en Heldin, de nieuwe film van Petra Volpe die in wereldpremière ging op de 75ste Berlinale.

Emilie Levienaise-Farrouch is al sinds haar studententijd een grote bewonderaar van Philip Glass. Tijdens het concert brengt ze samen met Brussels Philharmonic live uitvoeringen van haar scores voor Living, The Forgotten Battle (De Slag om de Schelde) en All of Us Strangers.


Emilie Levienaise Farrouch
“De World Soundtrack Awards en de Film Music Days zijn een hoeksteen voor onze gemeenschap van film- en tv-componisten. Het is een hele eer om op dit concert muziek uit mijn eigen scores te mogen delen. Ik ontdekte het werk van Philip Glass tijdens mijn pianostudies. Het veranderde mijn kijk op hedendaagse klassieke muziek. Zijn Metamorphosis 1-5 leerde me afstand nemen van puur technische perfectie en me te richten op de emotionele en meditatieve kracht van muziek. Die ervaring heeft mijn manier van componeren blijvend beïnvloed. Ik kijk er naar uit om tijdens het concert mijn muziek te brengen, in het bijzonder een nieuwe orkestrale bewerking van Diner, een stuk uit de score voor All of Us Strangers.”
Emilie Levienaise-Farrouch

Martin Phipps

De Britse componist Martin Phipps - al meermaals genomineerd voor een World Soundtrack Award - schreef muziek voor enkele van de meest toonaangevende tv-series van de voorbije jaren, waaronder Peaky Blinders, Black Mirror, War & Peace, Black Doves en de wereldwijde geroemde Netflix-reeks The Crown. Als petekind van Benjamin Britten groeide Phipps op in een muzikale familie. Hoewel hij drama studeerde aan de universiteit van Manchester, koos hij uiteindelijk resoluut voor een carrière in de muziek. De score van Michael Nyman voor The Draughtsman’s Contract opende voor hem de ogen: filmmuziek kon een taal op zich zijn.

Sinds zijn debuut als componist voor het televisiedrama Eureka Street in 2002, won Phipps twee BAFTA’s, vijf Ivor Novello Awards en werd hij meermaals genomineerd voor een Emmy. Recent schreef hij de score voor Ridley Scots epos Napoleon. Andere opvallende scores van Phipps zijn onder andere voor Woman in Gold (in samenwerking met Hans Zimmer), The Aftermath en de documentaire The Princess van Ed Perkins.

Tijdens het concert Minimalism in Motion brengt Brussels Philharmonic live muziek uit zijn scores voor The Crown en The Princess.

Martin Phipps
"Michael Nyman heeft mijn ogen geopend voor wat filmmuziek kan zijn. Toen ik op 14-jarige leeftijd The Draughtsman’s Contract hoorde en zag, was ik diep onder de indruk. Het was rock-'n-roll klassieke muziek met een energie en repetitieve simpliciteit waarvan ik niet wist dat ze bestonden. Die muziek was de reden dat ik me volledig op de wereld van soundtracks heb gestort. Tot vandaag de dag probeer ik iets van de essentie van zijn minimalisme te vangen en, waar mogelijk, meer te zeggen met minder."
Martin Phipps

WSA Film Music Days 2025

De WSA Film Music Days vinden dit jaar plaats van 14 tot en met 16 oktober, tijdens Film Fest Gent (8 - 19 oktober). Het filmmuziekconcert Minimalism in Motion: Glass, Nyman and Beyond is het slotevenement op 16 oktober. De World Soundtrack Awards vinden plaats op 15 oktober. Tickets voor beide evenementen zijn nu beschikbaar via filmfestgent.be en worldsoundtrackawards.com.