09 20 okt. '24

Festivalfilm in de bioscoop: In The Name Of

P18dp52nnl1ur01hob1fjuuam5p81
08 jan. 2014
Twee jaar na haar eerder lauw onthaalde wapenfeit 'Elles' - waarin Juliette Binoche een Parijse Elle-journaliste speelt die onderzoek verricht naar studentes die bijklussen als prostituee - plaatst de Poolse cineaste Malgoska Szumowska alweer een heet hangijzer voor het voetlicht: homoseksualiteit in het priesterschap. Maar dat hoeft niet noodzakelijk uit te draaien op een scherpe aanklacht of sterke veroordeling. Het kan ook, zoals in het geval van 'In the Name of', een subtiele reflectie zijn over liefde, lust en intimiteit.

Centraal staat de devote priester Adam die in een commune in een ruraal Pools provinciestadje probleemjongeren probeert op te vangen en opnieuw op het rechte pad te brengen. Diep in zijn binnenste hunkert de eenzame Adam echter naar gezelschap. De avances van een jonge blondine wijst hij kordaat af, maar als hij de verleidelijke Lukasz tegen het lijf loopt - een mysterieuze nieuwkomer met de allures van een jonge Christus - komt hij in de knoop te liggen met zijn verdoken homoseksualiteit en wordt hij uiteraard flink geviseerd door de dorpsbewoners.

In een tijdperk waarin de katholieke kerk met het ene misbruikschandaal na het andere wordt geconfronteerd, legt dit psychologisch drama een pijnlijke zenuw bloot. Niet verwonderlijk dat conservatief Polen al furieus reageerde en dat Szumowska ervan verdacht werd zout in de wonde te strooien. Toch mijdt Szumowska zowel elke vorm van sensatie als elke neiging tot preekzucht in dit visueel trefzeker geregisseerd en genuanceerd portret. Als er iets is waar 'In The Name Of' immers vragen over wil opwerpen, dan zijn dat thema's als vrijheid, liefde en de problemen waarin je verzeilt kunt raken als je je niet kunt verliezen in je eigen seksuele verlangens.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over het festival, de films en de filmmakers, en onze activiteiten doorheen het jaar?