Festival CineMÁS steunt nieuw Spaans talent

EL BUEN PATRON still
Nieuws 20 apr 2022
Meer en meer! Zo klinkt het bij CineMÁS, het festival van de Spaanstalige film dat na twee jaar corona-gerelateerde onderbreking van 20 tot 26 april 2022 opnieuw plaatsvindt. Niet alleen in de Gentse Sphinx en het Kortrijkse kunstencentrum BUDA maar nu ook in cinema Cartoon’s Antwerpen. Meer zalen dus maar op het programma ook meer vrouwelijke regisseurs. Zij zijn verantwoordelijk voor zeven van de elf geprogrammeerde films. Leidraad bij het programma is het ondersteunen van nieuw en opkomend talent terwijl veteranen van de Spaanse en Latijns-Amerikaanse cinema een paar bekende namen en gezichten zullen herkennen. Javier Bardem is daarbij de blikvanger want hij treedt zowel op in de openingsfilm El Buen Patrón (The Good Boss) van Fernando León de Aranoa als in Jamón Jamón van Bigas Luna, de klassieker uit het programma.

Sarcasme

In El Buen Patrón speelt Javier Bardem de rol van Blanco, de erfgenaam van een bedrijf dat weegschalen maakt en dat in aanmerking komt voor een business excellence prijs. Iedere werknemer moet dus het beste van zichzelf geven met het oog op een inspectiebezoek. Zelf is Blanco een ondernemer met twee gezichten, hij vleit zijn personeel maar zet het evenzeer meedogenloos aan de kant. Intussen maar ponerend dat men bij de Basculas Blanco één grote familie vormt. Regisseur Fernando León de Aranoa bekijkt een en ander met het sarcasme van Ethan en Joel Coen.

Voorrang

Sergi López, naast Bardem een vertrouwde naam, speelt mee in La Boda de Rosa (Rosa’s Wedding) van Iciar Bollain. Hij is de oudere broer van het hoofdpersonage Rosa. Zij wordt 45 en stond haar leven lang klaar om anderen te helpen. Maar nu wil ze het naaiatelier van haar overleden moeder gebruiken om er een eigen zaak te beginnen. Ze nodigt familie en vrienden uit voor een speciale dag maar laat iedereen in het ongewisse over wat er te gebeuren staat. Critici loven de lichtvoetige, soms zelfs zonnige film omdat hij een niet mis te verstane boodschap brengt. Een vrouw moet niet altijd voorrang aan anderen geven...

Coming-of-age

Twee films, Libertad van Clara Roquet en Clara Sola van Nathalie Alvarez Mesén, waren vorig jaar al op Film Fest Gent te zien. Libertad is de naam van de tienerdochter van de Colombiaanse Rosana die als dienstmeid werkt in een villa aan de Costa Brava. Daar brengt de familie Vidal een laatste zomer door met grootmoeder Angela die aan Alzheimer lijdt. Libertad sluit vriendschap met de veertienjarige Nora Vidal. Doorstaat die het klassenverschil? Clara Roquet inspireerde zich op haar eigen jeugdjaren en munt uit door een beheerste en fijnzinnige karaktertekening. In Clara Sola leeft de veertigjarige Clara verbonden met de natuur en volgens haar moeder heeft de licht gehandicapte Clara genezende krachten. Ze wordt uitgebuit door haar moeder Fresia. Clara verkiest het gezelschap van haar paard Yuca boven dat van de mensen. Maar er verandert veel als ze haar eigen lichaam ontdekt. De Gentse componist Ruben de Gheselle schreef de score voor deze lyrische coming-of-agefilm en won daarmee de George Delerue Award op Film Fest Gent. In Antwerpen en in Gent is de Gheselle te gast voor een Q&A.

Libertad still
Libertad (Clara Roquet)

Platonisch

Natalie Morales draaide haar Language Lessons tijdens de lockdown met telefoons en via Skype. De Spaanse lessen worden gegeven door Cariño vanuit haar huis in Costa Rica. Zij werd ingehuurd door Will, de man van Adam die in Californië leeft. Aanvankelijk weet Adam niet goed wat aan te vangen met de honderd Spaanse lessen maar omstandigheden maken dat de band met Cariño een reddingslijn wordt. Platonische liefde kan ook hartverwarmend zijn.

Weerslag

De Spaanse economische crisis en de weerslag ervan op de huizenmarkt liet de Spaanse filmwereld niet onberoerd. La ultima primavera (The Last Days of Spring) van Isabel Lamberti getuigt daarvan. Een familie die eigenhandig een huis bouwde in een illegale krottenwijk in de rand van Madrid moet plaats maken voor de plannen van een projectontwikkelaar. Isabel Lamberti vermengt vrijelijk fictie en documentaire in dit portret van een veerkrachtig gezin.

Zahori van Mari Alessandrini speelt zich af op de grens tussen Chili en Argentinië en is de naam van het paard van Nazareno. Die oudere man leert Mora, zijn dertienjarig buurmeisje, hoe ze kan overleven in de steppe. Mora laat de wereld waarin ze wordt gepest achter zich en helpt Nazareno bij het terugvinden van zijn paard. De in Argentinië geboren maar in Zwitserland opgegroeide Alessandrini noemt haar debuutfilm een “feministische western”.

Zahori film
Zahori (Marí Alessandrini)

Gejank

Met haar El perro que no calla (The Dog Who Wouldn’t Be Quiet) sluit de Argentijnse Ana Katz het vrouwelijk CineMÁS-septet af. Omdat zijn buren niet meer tegen het gejank van zijn hond kunnen, neemt Daniel Katz zijn beste vriend overal met zich mee. Maar telkens weer loopt hij met hoofd en hond tegen een muur. Een coming-of-agefilm voor volwassenen, zegt de festivalbrochure.

Mijnwerker Elder en zijn vrienden spelen de hoofdrol in El gran movimiento (The Great Movement) van Kiro Russo. Zij zijn naar La Paz, de hoofdstad van Bolivia afgezakt om er te protesteren tegen het sluiten van de mijnen. Daar moeten ze ook overleven terwijl de gezondheidstoestand van Elder verslechtert. Stoflong of is er meer aan de hand?

Verwachtingen

Met Sentimental van Cesc Gay keren we terug naar Spanje. Julio en Ana zijn in de film een uitgeleefd koppel. Liefde en respect zijn ver te zoeken en de bittere verwijten vliegen heen en weer. Tegen de zin van Julio in nodigt Ana de bovenburen uit voor een gezellige avond. Maar of iedereen daarbij dezelfde verwachtingen heeft?

Cultfilm

De verjaardagstaart voor de cultfilm Jamón Jamón telt dertig kaarsjes en naar aanleiding daarvan krijgt hij bij CineMÁS een bioscooprelease. Penelope Cruz was zestien toen Bigas Luna haar regisseerde in de rol van Silvia, dochter van een prostituee en zwanger van José Luis de zoon van ondergoedfabrikanten. Zijn moeder neemt hammenverkoper Raúl onder de arm om Silvia te verleiden opdat haar zoon niet met Silvia zou trouwen. Maar ze wordt zelf verliefd op Raúl... Sommige sequenties uit deze sexy komedie werden legendarisch en Penelope Cruz en Javier Bardem gaan nu als man en vrouw door het leven. Jamón Jamón, zegt een Spanjaard ook als hij iets goed vindt. Dat geldt ook voor deze film, na dertig jaar.


El perro que no calla Film Still 3
El perro que no calla (Ana Katz)

Alle films op CineMÁS worden ingeleid en enkele filmmakers geven via video een introductie bij hun film.

DSC 4815

Raf Butstraen

Met decennia filmgeschiedenis op de teller is voormalig filmcriticus Raf Butstraen de geknipte man om het laatste filmnieuws te fileren voor Film Fest Gent.