09 20 okt. '24

Een kleine voorproef van onze man in Cannes!

P19l65r8761atl1sii12ha1ur75hf1
13 mei 2015
Het Filmfestival van Cannes steekt de nek uit met openingsfilm 'La tête haute'.

Met 'La tête haute' van Emmanuelle Bercot als openingsfilm kiest Cannes dit jaar niet voor glamour maar voor een statement over opvoeding en integratie in de Franse maatschappij. Dat de “boodschap” mee verpakt wordt door Catherine Deneuve in de rol van jeugdrechter is uiteraard mooi meegenomen. Met deze geëngageerde film zet het festival zich duidelijk af tegen het fletse 'Grace of Monaco' waarmee het vorig jaar van start ging. Nicole Kidmans glamour woog toen niet op tegen het ondermaatse scenario over het bewogen en tragische leven van de Monegaskische prinses.

Om Cannes mee te maken, moet u zich vanavond niet naar de Côte d’Azur verplaatsen want 'La tête haute' is tegelijk ook in onze bioscopen te zien. U maakt er kennis met de zesjarige Malony die door de jeugdrechter aan het gezag van zijn moeder wordt onttrokken en onder de hoede wordt geplaatst van een opvoeder. Twaalf jaar lang wordt hij door opvoeder en rechter begeleid tot hij min of meer in staat is te functioneren in de maatschappij. Waar de moeder of het gezin faalde, namen anderen de opvoedingsfunctie over. Malony kan met opgeheven hoofd het gerechtsgebouw verlaten. Het slotbeeld van de film is zonder meer indrukwekkend en suggereert welke menselijke drama’s zich achter soms imposante gebouwen afspelen. Voor haar film kon Emmanuelle Bercot putten uit haar herinneringen aan een oom die zich als opvoeder bekommerde om jonge delinquenten.

Omdat Bercot de harde problematiek niet uit de weg gaat, wordt het voor het premièrepubliek in Cannes zeker wennen. Het geroep en het getier tussen de personages doet de oren soms tuiten. Als de rebelse Malony de jonge Tess ontmoet, wordt alles wat kalmer maar of de liefde alles oplost? In het beschrijven van de relatie tussen Malony en Tess maakt Emmannuelle Bercot zelfs een paar uitschuivers die de geloofwaardigheid van haar traject onderuit halen. Laat het ons dus bij een “moedige” film houden en een verdiende hulde aan zich dag en nacht inzettende opvoeders. Na de openingsnacht als regisseuse mag Emmanuelle Bercot later nog als actrice in 'Mon Roi' van Maïwenn het podium op.

Grotere tegenstelling tussen kleine furie Malony en 'Mad Max, Fury Road' is nauwelijks denkbaar maar daarmee is gezegd dat ook George Millers film bij ons parallel met Cannes wordt vertoond. Beide films lopen in Cannes buiten competitie. De competitie van de 68ste editie ziet er aantrekkelijk een veelbelovend uit. Zowel Frankrijk als Italië leveren het leeuwenaandeel met onder meer werk van Nanni Moretti, Paolo Sorrentino, Jacques Audiard terwijl de Britse film, op een documentaire over Amy Winehouse na, volledig ontbreekt. Uit de VS komen alleen de nieuwe Gus van Sant ('The Sea of Trees') en 'Carol' van Todd Haynes in de competitie. Woody Allen tekent, buiten competitie, present met zijn jongste film 'Irrational Man'. Yorgos Lanthimos, bekend van 'Dogtooth', ruilt met zijn 'The Lobster', de nevensectie Un Certain Regard in voor de competitie. Hou Hsiao Hsien met 'The Assassin', Jia Zhang-Ke met 'Mountains May Depart' en Kore-eda Hirozaku met 'Our Little Sister' geven de competitie een Oosters tintje. Tegenover zoveel filmgeweld wordt het hard opboksen voor de Hongaar Làslo Nemes die met 'Son of Saul' de enige debuutfilm levert.

Waarnemers vermelden ten slotte graag dat heel wat films in deze festivaleditie in het Engels werden gedraaid terwijl de regisseurs ervan anderstalig zijn. Of dat ook in nevensecties als Un certain regard, Quinzaine des Réalisateurs, Semaine de la critique het geval is, zullen de festivalprogrammatoren met plezier voor u uitzoeken.

Raf Butstraen

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over het festival, de films en de filmmakers, en onze activiteiten doorheen het jaar?